Homecoming (1945) – 1945 (2017)

Recensie Homecoming (1945) CinemagazineRegie: Ferenc Török | 91 minuten | drama | Acteurs: Péter Rudolf, Bence Tasnádi, Tamás Szabó Kimmel, Dóra Sztarenki, Ági Szirtes, József Szarvas, Eszter Nagy-Kálózy, Iván Angelusz, Marcell Nagy, István Znamenák, Sándor Terhes, Miklós B. Székely, György Somhegyi, Tünde Szalontay, Béla Gados

12 augustus 1945. In een dorpje op het Hongaarse platteland arriveert een trein, een gebeurtenis die in eerste instantie weinig reuring teweegbrengt. De dag staat in het teken van het huwelijk van de zoon van de gemeentesecretaris, de voorbereidingen zijn in volle gang. De eerste borrels worden geschonken, de bruid gaat stiekem nog eens vreemd en de gemeentesecretaris hangt de populaire jongen uit, een act waar niemand in trapt. Maar dan komt nieuws van het station: twee joden zijn gearriveerd en met onbekende bagage de weg naar het dorp ingeslagen.

Vanaf dat moment komt er grote onrust over het dorp. Wie zijn die joden? Zijn ze teruggekeerd van de kampen? Belangrijker nog: komen ze hun huizen en spullen opeisen? Het blijkt dat meteen nadat de joden tijdens de oorlog waren verraden en opgepakt, de dorpsbewoners zich als aasgieren op hun spullen stortten. Met de kruiperige gemeentesecretaris voorop.

De Hongaarse speelfilm ‘Homecoming (1945)’ speelt zich volledig af gedurende deze dag. We zien hoe de inwoners het steeds benauwder krijgen, hoe schuld en schaamte naar boven komen en uiteindelijk zien we ook wie de joden zijn en wat ze komen doen. Al deze dingen ontvouwen zich langzaam maar met ijzeren logica, waarbij het script toewerkt naar een even onvermijdelijke als prachtige finale.

Als drama is ‘Homecoming (1945)’ meer dan geslaagd. Het verhaal boeit van begin tot eind en de film heeft heel wat te vertellen over schuld, vergeving, machtsmisbruik en hebzucht. Het inkijkje in het Hongaarse dorpsbestaan, kleingeestig en royaal overgoten met drank, is even amusant als geloofwaardig.

Wel is het jammer dat de film is geschoten in zwart-wit. Het broeit in het dorp, door de aankomst van de joden, door de dreiging van geweld, door de hitte van augustus. Dat broeierige was ongetwijfeld beter tot zijn recht gekomen in de overrijpe kleuren van de Hongaarse zomer.

Groter probleem is de erg nadrukkelijke muziek, een combinatie van traditionele joodse klanken en buitenaardse elektronica. Die elektronische muziek vloekt regelmatig met de beelden, alsof je onder een middeleeuws spektakel een vrolijke synthesizerriedel plakt. Er is sowieso weinig ruimte voor stilte, overal staat de radio aan en wanneer de radio zwijgt begint die vervelende muziek weer te spelen.

‘Homecoming (1945)’ is sterk genoeg om deze minpuntjes te compenseren, al vraag je je af hoe dit drama geweest zou zijn in kleur en met de geluiden van het platteland als authentiek geluidsdecor. We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Henny Wouters

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 10 mei 2018