Homefront (2013)

Regie: Gary Fleder | 100 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Jason Statham, James Franco, Winona Ryder, Rachelle Lefevre, Kate Bosworth, Clancy Brown, Frank Grillo, Steffie Grote, Christa Campbell, Izabela Vidovic, Omar Benson Miller, Nicole Andrews, Michelle Celeste, Joe Chrest, Billy Slaughter

Waarom doen ze het zichzelf aan? Oud-agenten die zich terugtrekken op het platteland, ex-militairen die hun laatste dagen willen slijten in Sleepy Town USA? Als filmliefhebber weet je dat zoiets vragen is om moeilijkheden. Vroeg of laat is het gedaan met de rust, krijgen de stiltezoekers te maken met drugsbendes, psychopaten, moordenaars of kidnappers. Of allemaal tegelijk. Dan moeten ze weer op pad, hardboiled wrekers in een bange gemeenschap.

Zo ook in de actiethriller ‘Homefront’. Daarin vertrekt gewezen narcotica-agent Phil Broker na een uit de hand gelopen politieactie naar Rayville, Louisiana. Als weduwnaar staat hij alleen voor de opvoeding van dochtertje Maddy. Als deze op een dag de schoolbullebak in elkaar rost, is dat het begin van een geweldsexplosie, waarin uiteindelijk ook de lokale drugsbaron zich mengt. En die heeft weer connecties met andere duistere figuren.

De rol van Phil Broker is een kolfje naar de hand van Jason Statham. Waar Statham opduikt worden geen bloemetjes geplukt of gedichten voorgedragen, maar spreken vuisten, voeten en vuurwapens. Ook hier. Hoewel het eerste uur van ‘Homefront’ nog redelijk ingetogen verloopt, gaan in het tweede deel alle remmen los. Genoeg actie dus, al had de ADHD-montage wel wat minder gemogen.

Toch is ‘Homefront’ geen beste film. Het scenario, van (jawel) Sylvester Stallone, kent geen enkele verrassing. Iedere gebeurtenis zie je van ver aankomen en van spanning is geen sprake. Broker krijgt met steeds meer tegenstanders te maken, die hij vervolgens in elkaar mept of lek schiet. Hoe het allemaal gaat aflopen, weet je al voor de film goed en wel is begonnen.

Nog vervelender is de simplistische benadering van goed en kwaad. Grijstinten kent ‘Homefront’ niet. De goeieriken verzorgen zich goed, slapen met knuffels, waarschuwen iemand voordat ze meppen. Voor alle zekerheid klinkt er ook nog een lieflijk gitaarmuziekje zodra ze in beeld verschijnen. De slechteriken hebben rotkoppen, ze vloeken en tieren en deinzen er niet voor terug om knuffels te molesteren en katten te kidnappen. Karikaturen dus.

Wat je dan overhoudt is een lawaaierige formulefilm, die cliché op cliché stapelt en met horten en stoten naar een voorspelbaar eind toewerkt. We houden best van lomp en bruut, zeker als Statham meedoet, maar niet in zo’n ongeïnspireerd geval als ‘Homefront’.

Bioscooprelease: 28 november 2013
DVD- en blu-ray-release: 18 april 2014