Hondenhotel – Hotel for Dogs (2009)

Regie: Thor Freudenthal | 100 minuten | komedie, familie | Acteurs: Emma Roberts, Jake T. Austin, Kyla Pratt, Lisa Kudrow, Kevin Dillon, Don Cheadle, Johnny Simmons, Troy Gentile, Hira Ambrosino, Diane Baldwin, Samantha Bee, Yvette Nicole Brown, Lance Bruyette, Georgie Del Junco, Leslie Del Rosario, Eric Edelstein, Kelsey Higgs, Jeremy Howard, Emily Kuroda, Robinne Lee, Mariah Moore, Ajay Naidu, Tiya Sircar, Omi Vaidya, Kenny Vibert, Andre Ware, Brendan Wayne

Met het Amerikaanse ‘Hotel for Dogs’ belanden we in een subgenre dat nogal wat legendarische namen heeft voortgebracht: van Lassie en Old Yeller tot Hooch en Beethoven. Hoewel in ‘Hotel for Dogs’ het hondje Friday het belangrijkste hondenkarakter is, hebben we hier meer met een hondenensemble te maken dan met een enkele held. Bovendien zijn de weeskinderen Andi en Ben als personage minstens zo belangrijk als hun bijeengescharrelde hondenfamilie.

‘Hotel for Dogs’ is niet alleen een avontuurlijke hondenfilm, maar de film wil ook iets zeggen over serieuze zaken als familiebanden en loyaliteit. Uiteraard verpakt in vrolijke, spannende en grappige gebeurtenissen en geschikt voor een breed publiek. De jongste kijkers kunnen genieten van de fysieke humor en de streken van de honden; voor tieners is er tienerromantiek en een aardige analogie tussen verweesde kinderen en achtergelaten honden. Voor volwassenen zijn er een paar (geslaagde) grappen, vaak tussen de regels door zodat ze niet storen. Wel is het de vraag of de jongste kijkers zitten te wachten op een heuse tongzoen en of de oudere jeugd de fysieke humor altijd even leuk vindt. Voor volwassenen kan de voorspelbaarheid van het verhaal gaan tegenstaan.

‘Hotel for Dogs’ is gebaseerd op een jeugdroman, en dat blijkt zowel een voor- als nadeel. De film heeft een heldere structuur, uitgesproken personages en een duidelijk thema. Nadeel is dat er teveel gebeurt voor een film van kindvriendelijke lengte. Dat het tempo continue aan de hoge kant is, is dan nog niet eens het grootste probleem. Vervelender is het dat sommige scènes niet voldoende zijn uitgewerkt, de film soms een beetje rommelig overkomt en dat sommige personages te weinig ruimte krijgen.

Ondanks die minpuntjes is ‘Hotel for Dogs’ het bekijken best waard. Voorspelbaarheid, rommeligheid en een gebrek aan uitwerking wegen bij familiefilms nu eenmaal minder zwaar dan bij films voor volwassenen. Veel belangrijker is het opgewekte, grappige en ontroerende gehalte van de film. Al bij al geen topper in het genre, maar onderhoudend genoeg om niet alleen honden en hondenliefhebbers te plezieren.

Bioscooprelease: 18 februari 2009