Honest Thief (2020)

Recensie Honest Thief CinemagazineRegie: Mark Williams | 99 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Liam Neeson, Kate Walsh, Jai Courtney, Jeffrey Donovan, Anthony Ramos, Robert Patrick, Birol Tarkan Yildiz, Tazzie, Adam Teper, Jose Guns Alves, Osmani Rodriguez, Janelle Feigley

Hij loopt inmiddels tegen de zeventig, maar dat weerhoudt Liam Neeson er niet van om in zijn films in de huid te kruipen van bikkelharde, strijdbare actieheld die kwaadaardig gespuis een koekje van eigen deeg geeft. De boomlange Noord-Ier maakte rond zijn 55e een carrièremove die weinigen zagen aankomen. Met veel lof ontvangen drama’s als ‘Schindler’s List’ (1993), ‘Michael Collins’ (1996) en ‘Kinsey’ (2004) maakten na ‘Taken’ (2008) ineens plaats voor actiespektakel. Dankzij het wereldwijde succes van die film stond Neeson – voorheen een gewaardeerd acteur maar zeker geen ‘box office-magneet’ – weer op de radar bij de grote Hollywood-producenten en werd hij gecast in blockbusters als ‘Clash of the Titans’ (2010) en de reboot van ‘The A-Team’ uit datzelfde jaar. Vele actiespektakels volgden, want achter dat vriendelijke gezicht van Neeson gaat kennelijk een man schuil die als geen ander zijn tegenstanders weet te vermorzelen. Met Liam valt niet te spotten! Niet alle actiefilms met Neeson zijn even sterk, maar hij zelf verzaakt nooit en maakt zelfs het meest rammelende scenario (nog enigszins) genietbaar. Na het meest lucratieve decennium uit zijn carrière kondigde Neeson aan dat hij klaar is met het maken van actiefilms, omdat hij vreest dat de mensen hem nu te oud gaan vinden. “Zodra ik dat merk dan stop ik ermee en ga ik vaders en opa’s spelen. Maar ik houd mezelf fit en mijn knieën zijn nog goed. En het is ook gewoon erg leuk.”

Met de knieën van Neeson zit het in ‘Honest Thief’ (2020) wel snor. In dit door Mark Williams geschreven en geregisseerde misdaaddrama speelt hij Tom Carter, de ‘eerlijke dief’ uit de titel. Jarenlang beroofde hij op zeer secure wijze banken in diverse Amerikaanse steden, maar nu vindt hij het welletjes. Hij wil met pensioen. Een allerlaatste klus, zoals je vaak in dit soort films ziet, hoeft hij ook niet meer. Dat hij zijn leven wil beteren komt door Annie (Kate Walsh), de beheerder van de opslagruimte waar hij zijn vele gestolen miljoenen gestald heeft. Want het geld uitgeven doet hij niet. Hij begon ooit met stelen uit wraak, omdat zijn vader zijn jarenlang opgespaarde pensioengelden in rook zag opgaan. En omdat hij er goed in bleek te zijn én al die jaren uit handen van de politie wist te blijven, heeft hij het een tijdje volgehouden. Maar nu vindt Tom het tijd om met zichzelf in het reine te komen. Hij wil zichzelf – in ruil voor strafvermindering – aangeven bij de politie en hen vertellen waar ze het geld kunnen vinden. Maar als hij belt geloven de ervaren rechercheurs Meyers (Jeffrey Donovan) en Baker (Robert Patrick) hem niet; in plaats van zelf te gaan kijken, besluiten ze de onervaren agenten Nivens (Jai Courtney) en Hall (Anthony Ramos) op onderzoek uit te sturen. Die blijken echter uit op eigen gewin. Vooral Nivens blijkt er niet voor terug te deinzen om geweld te gebruiken om zijn eigen voordeeltjes te pakken. Maar hij blijkt aan Carter een taaie te hebben…

Liam Neeson die het aan de stok krijgt met maar liefst vier FBI-agenten, daarvoor kom je graag naar de bioscoop. ‘Honest Thief’ is een strak gemaakt misdaaddrama dat niet uitblinkt in originaliteit, maar dankzij het tempo en de solide plot wél lekker wegkijkt. Neeson hoeft zeker niet het onderste uit de kan te halen – rollen als deze speelt hij met zijn ogen dicht – al krijgt hij op z’n ouwe dag op fysiek vlak wel het nodige te verduren. Het aardige aan zijn personage is dat hij geen eendimensionale actieheld blijkt te zijn, maar een man met een geweten en een hopeloze romanticus die het roer uit liefde voor Annie compleet om wil gooien en schoon schip wil maken. Williams had best nog een vleugje humor toe kunnen voegen voor de balans en de uitwerking is wel erg ‘clean’ en voorspelbaar. Desondanks kijkt ‘Honest Thief’ heerlijk weg. Is het Neeson, die ons in no time om zijn vingers windt als tot inkeer gekomen bankrover? Is het de lieve en geloofwaardige romance die we voor onze ogen zien opbloeien? Of is het dat prettige tempo waarmee Williams ons het verhaal in trekt en moeiteloos bij de les houdt. ‘Honest Thief’ gaat regelrecht op zijn doel af; er zijn amper zijpaden wat ook wel eens verfrissend is. Zou dit echt Neesons laatste actiefilm zijn? Laten we hopen van niet!

Bioscooprelease: 8 oktober 2020
DVD- en blu-ray-release: 26 februari 2021