Hooligans 2 – Green Street Hooligans 2 (2009)

Regie: Jesse V. Johnson | 94 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Ross McCall, Graham McTavish, Treva Etienne, Luke Massy, Nicky Holender, Terence Jay, Timothy V. Murphy, Vernon Wells, Suzanne May, Peter O’Meara, Marina Sirtis, John Bariamis, Nicola Bertram, Matt Candito, Paul Cullen

In 2005 verscheen er een redelijke succesvolle film over het hooligan-fenomeen, gemaakt door een filmmaker die persoonlijke ervaring met dit onderwerp had. Deze film, simpelweg ‘Hooligans’ genaamd, had als hoofdrolspeler de Amerikaanse acteur Elijah Wood, een castingkeuze die weinig realistisch lijkt gezien het typisch Engelse onderwerp en de toch wat iele en fragiele Wood. Toch bleek de prent een aardige exploratie van voetbalvandalisme te zijn, met als belangrijk thema de gewelddadige neiging die zich van iedere man meester kan maken. Nu is er dan het vervolg, ‘Hooligans 2′, dit keer zonder Wood en praktisch zonder de context van het voetbalspel waar deze mensen zo’n grote fan van zijn. De film is geen verbetering. Hij heeft weinig meer te maken met het eerste deel en het enige wat inhoudelijk is overgebleven is het geweld.

Vrijwel de hele film speelt zich af in de gevangenis en draait om de gespannen verhouding tussen twee bendes en hun leiders. Daarnaast is er nog een verhaallijntje over de interne dynamiek van de groep bewakers en de corrupte “ijzeren dame” van het gezelschap. In enkele scènes komen vriendinnen van de gevangenen ter sprake of op bezoek, maar gedurende 95% van de film zijn alleen de knokkende of stoer optredende gevangenen en bewakers in beeld. Slechts één a twee personages zijn verder ontwikkeld dan dommekrachten die alleen aan het in pulp slaan van hun vijanden kunnen denken, en dan nog is de karakterisering op zijn best summier te noemen.

Het is misschien weinig verrassend gezien de ruige, gewelddadige aard van (deze) gevangenen, maar de film slaagt er niet echt in om de toeschouwer een band met de personages te laten ontwikkelen. Degene die hier de meeste aanleiding voor biedt is waarschijnlijk een goede vriend van hoofdpersonage Dave Miller, die ernstig bewerkt wordt door de “slechteriken” en wiens vriendin het bovendien uitmaakt met hem. Miller zelf weet in ieder geval nog in de laatste circa tien minuten van de film – die nog iets van spanning pogen op te wekken – de toeschouwer aan zijn zijde te krijgen, wanneer zijn vriendin bedreigd wordt door mannetjes van schurk Marc Turner. Dit doet hij om Miller ertoe te bewegen de voetbalwedstrijd tegen Marcs groep opzettelijk te verliezen. Deze wedstrijd hebben de bewakers en de directie belachelijk genoeg georganiseerd om te bepalen welke gevangenen vrij gelaten kunnen worden. In een film als ‘Lagaan’, waarin een cricketwedstrijd ook allesbeslissend was voor het wel of niet betalen van belasting, was het al eigenaardig, maar dat was nog een fantasievolle Bollywoodfilm. Bij het ruige ‘Hooligans 2’ zorgt het helemaal voor fronsende wenkbrauwen.

De confrontaties en dynamiek tussen de bendes, bestaande uit slecht spelende acteurs, is weinig interessant, maar de corruptie en betrokkenheid van sommige bewaker zorgt ook voor weinig meerwaarde. De “ijzeren dame” Veronica Mavis moet intimiderend overkomen, maar Marina Sirtis zal voornamelijk gegeeuw en gegrinnik veroorzaken. Nee, afgezien van wat geslaagde rauwe, ruige vuistgevechten (voor de “liefhebber”) is er weinig om ‘Hooligans 2’ aan te kunnen bevelen.