Hope Springs (2012)

Regie: David Frankel | 100 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Meryl Streep, Tommy Lee Jones, Steve Carell, Elisabeth Shue, Molly Sims, Jean Smart, Ben Rappaport, Marin Ireland, Patch Darragh, Brett Rice, Becky Ann Baker, Charles Techman

‘Hope Springs’ heeft een thema waar iedereen zich wel in kan vinden. De film gaat over een huwelijk dat na dertig jaar niet meer dezelfde passie heeft als vroeger. Of je het nou zelf hebt meegemaakt of niet; het is begrijpelijk dat het bij veel huwelijken voorkomt. Belangrijkste vraag van de film is dan ook: hoe breng je de vonk weer terug in een langdurige relatie?

Kay en Arnold zijn al 31 jaar getrouwd. Hun twee kinderen zijn allebei het huis uit. Het stel leeft behoorlijk langs elkaar heen en ze slapen al jaren in een aparte kamer. De wat onzekere Kay begint zich steeds ongelukkiger te voelen in haar huwelijk en probeert dit te bespreken met haar man. Arnold ziet echter geen probleem in hun vaste routine en wuift de problemen weg. Kay ontdekt via een hulpboek dat de therapeut Dr. Feld in een kustplaatsje in Maine intensieve relatietherapie geeft. Zonder iets tegen Arnold te zeggen schrijft Kay hun beiden in voor therapie die een week duurt. Na flink wat gemopper gaat Arnold toch mee. In Maine komen de twee erachter dat ze hard moeten werken om hun huwelijk nog te redden.

Laat je niet misleiden door de overwegend komische trailer. De film is hier en daar zeker grappig maar altijd op een subtiele wijze. Dat past ook zeker bij de gehele toon van de film. ‘Hope Springs’ is met name een acteursfilm die op dat vlak zeker niet teleurstelt.

Een film met Meryl Streep in de hoofdrol is voor veel mensen een reden om sowieso een bioscoopkaartje te kopen. De Grande Dame van Hollywood stelt dan ook nauwelijks teleur in haar films. Ook in ‘Hope Springs’ is ze weer helemaal op haar plek. Streep is sympathiek als de lieve Kay die geen genoegen meer neemt met haar saaie huwelijk. Ze mist intimiteit en wordt zonder het echt te durven tonen steeds eenzamer. Kay is wat verlegen maar doortastend genoeg om Arnold mee te slepen naar Maine. Let vooral op de momenten waarop Kay zich kwetsbaar opstelt naar Arnold door (fysiek) contact te maken. Daarin toont Streep in hele kleine gebaren waarom ze aan de top staat. Jones en Streep vormen een geloofwaardig stel en de chemie in de vrolijke scènes is volop aanwezig.

Steve Carell speelt doorgaans de lolbroek in films. Dat hij ook serieuze rollen aankan bewees hij al in ‘Little Miss Sunshine’. Ook in ‘Hope Springs’ heeft hij een rustige rol en fungeert hij voornamelijk als de aangever voor Streep en Jones. Toch heeft hij een cruciale rol in de film en Carell is bekwaam genoeg om zich niet van het scherm af te laten spelen. Ondanks de aanwezigheid van Streep en Carell is het Tommy Lee Jones die de show steelt. In eerste instantie lijkt het alsof hij zijn standaard brompot rol speelt, maar er zit meer diepgang in de rol van Jones. Waar Kay direct bereid is hard te werken voor haar huwelijk moet Arnold eerst leren inzien dat het allesbehalve op rolletjes loopt thuis. In die ontwikkeling zit de meeste humor en ontroering van de film. Jones kan als geen ander chagrijnig zijn op een komische manier, maar raakt de kijker wanneer hij moet vechten tegen zijn tranen op de bank bij Dr. Feld.

Maine is een welkome afwisseling qua locatie in de film. Het is eens een keer wat anders dan het standaard Los Angeles of New York. Wat helaas wel stoort is de vaak opvallende muziekkeuze. Wanneer Kay en Arnold in hun eigen kamers hun huwelijk overdenken en daarbij heel hard een clichénummer als ‘Why’ van Annie Lennox wordt gedraaid, dan voelt dat als een belediging naar de kijker. Ook zonder muziek die letterlijk de gedachtes van de personages weergeeft is duidelijk waar de scène over gaat. Het voelt alsof regisseur Frankel zijn publiek onderschat. Ondanks de kleine schoonheidsfoutjes is ‘Hope Springs’ een warme film over het huwelijk. Fans van Meryl Streep komen flink aan hun trekken, ondanks dat Tommy Lee Jones nog net iets meer de show steelt met zijn overtuigende rol.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 27 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 6 februari 2013