Hora – The Whore (2009)

Regie: Reinert Kiil | 89 minuten | actie, horror | Acteurs: Isabel Vibe, Rudy Claes, Kenneth Falkenberg, Cassandra Jacobsen, Beate Kletten, Reinert Kiil, Jørgen Langhelle, Gaute Næsheim, Eik Ommedal, Iselin Saga, Hugo Skår, Minken Tveitan, Ailen Wahlmann

Het genre rape-revenge, dat een hoogtepunt kende in de jaren zeventig, leek op sterven na dood. Helemaal begraven is het thema echter niet, zo blijkt uit ‘Hora’. Deze Noorse film is een typerende productie voor de richting die eerder gekenmerkt werd door films als ‘I Spit on Your Grave’ en ‘Last House on the Left’ en in een kort verleden met ‘Irréversible’ en ‘Baise Moi’ sporadisch weer opdook in de filmwereld. Het uitgangspunt van dit soort films laat niet veel te wensen over. Een verkrachting verschaft de regisseur legitimiteit om de hoofdrolspeelster zich op de meest bloedige wijze te laten wreken.

Rikke (Isabel Vibe) keert terug naar haar ouderlijk huis, haar ouders zijn overleden of verdwenen, om… Tja, wat eigenlijk? Wat ze daar doet is niet van belang en wordt daarom ook niet uitgelegd. In ieder geval ontmoet ze hier een paar jonge mannen die haar met een seksbeluste blik bekijken. Op een dag wordt Rikke door deze drie maniakken verkracht. Ze besluit hierna op gruwelijke wijze wraak te nemen. Het thema duidt er eigenlijk al op dat we hier niet met hogere cinema te maken hebben en dat is een juiste veronderstelling. Onduidelijk camerawerk, een plot dat zo mager is dat het niet eens meer zo genoemd mag worden, ongelooflijk slecht acteerwerk en een bizarre mix van muziek (met een enkel leuk christelijk deuntje) neemt ons mee naar de diepste krochten van cinema.

Maken het vele bloed, rare geluiden, mysterieuze beelden en de Scandinavische pornoster Isabel Vibe dan helemaal niks goed? Nee, de fantasieloze keuze voor bizarre beelden en geluiden en het scherm af en toe in zwart wit laten overgaan zorgt er alleen maar voor dat ‘Hora’ faalt op elk front.

Natuurlijk is het ook de bedoeling dat hier een waardeloze film wordt afgeleverd maar dan moet je van de humor of gore kunnen genieten. In plaats daarvan kiest de regisseur in het eerste deel van de film vooral voor veel beeld en weinig gebeurtenissen of tekst. In een arthouse productie kan dit mooi zijn, maar niet in een productie als ‘Hora’. De manieren waarop Rikke wraak neemt zijn niet echt geloofwaardig. Wanneer je met een dubbelloops pistool meerdere malen in je lichaam wordt geschoten lijkt het sterk dat je dan nog geheel bij kennis bent. Daarnaast maakt Isabel Vibe, de laatste hoop van regisseur Reinert Kiil voor een positief punt, er een potje van. Het lukt haar niet om verschillende uitdrukkingen te tonen op haar gezicht, wellicht een bijwerking van haar pornocarrière. Tot slot nog de mededeling dat ‘Hora 2: Inside the Whore’ in de maak is. Een film over de mysterieuze gebeurtenissen die op de set gebeurden tijdens de opnames van ‘Hora’. Alsof daar iemand op zit te wachten… zucht.

Meinte van Egmond

Waardering: 1