Horizon Line (2020)

Recensie Horizon Line CinemagazineRegie: Mikael Marcimain | 87 minuten | thriller | Acteurs: Alexander Dreymon, Allison Williams, Keith David, Pearl Mackie, Jumayn Hunter, Lamin Tamba, Amanda Khan

Sara (Allison Williams, ‘Get Out’) en Jackson (Alexander Dreymon) zijn jong, verliefd en hebben de tijd van hun leven op Mauritius. Maar Sara is ambitieuzer dan haar vriendje, ze weet zeker dat haar carrièrekansen beter zijn in Londen, én ze heeft een hekel aan afscheid nemen. Jackson blijft achter met een gebroken hart. Een jaar later trouwt hun Mauritiaanse vriendin en Sara is bruidsmeisje. Natuurlijk zien de voormalig geliefden elkaar terug – zo groot is Mauritius ook weer niet -, maar ‘Horizon Line’ heeft naast romantiek ook heel veel actie te bieden.

Na de eerste passionele nacht en de daaropvolgende onvermijdelijke ruzie mist Sara de laatste ferry die haar naar Rodrigues moet brengen. Het is onmogelijk om nog op tijd te komen op de bruiloft. Maar de knappe dame is niet voor een gat te vangen en neemt contact op met oude vriend Wyman (Keith David), die een Cessna heeft en toch al de kant van Rodrigues op moest. Want niemand minder dan Jackson stapt ook aan boord van het kleine vliegtuigje. So far, so voorspelbaar.

En die voorspelbaarheid houdt niet op helaas. Een van de drie aanwezigen zal niet meer (levend) aan land komen, er zijn diverse technische mankementen, de brandstof raakt op, er is een storm op komst en drie gevolgde vlieglessen blijken niet genoeg om te weten hoe je een vliegtuig moet laten landen.

‘Horizon Line’ speelt zich voor een groot gedeelte af in het kleine vliegtuig. Om te overleven moeten Sara en Jackson soms vreselijke dingen doen, dingen die je alleen kunt doen als de adrenaline door je lichaam giert. Die stoot adrenaline is niet iets wat bij de kijker teweeg wordt gebracht. Aanvankelijk is het uitgangspunt nog wel genoeg om geboeid te blijven kijken – hoe doorzichtig het scenario ook is, maar met alleen twee mensen in een vliegtuig dat hoogstwaarschijnlijk gaat crashen is de koek wel een keer op. ‘Horizon Line’ zakt dan ook halverwege in, en de halsbrekende toeren die het koppel uit moet halen om de Cessna in de lucht te houden maken het er niet geloofwaardiger of vermakelijker op.

Wél een pluspuntje is dat Sara – hoewel een groot deel van de problemen op haar conto geschreven mogen worden – nergens de geijkte damsel in distress is, maar dat zij juist de reddende engel blijkt. Een feministisch laagje, dat er verder niet dik bovenop ligt, maar natuurlijk verweven is door de – verder vlakke – beschrijving van de personages. ‘Horizon Line’ is een middelmatige actiefilm; zonder aansprekende karakters of nagelbijtende spanning, maar nét vaardig genoeg gemaakt om ‘m af te kijken.

Monica Meijer

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 29 oktober 2020