Horrible Bosses (2011)

Regie: Seth Gordon | 100 minuten | komedie | Acteurs: Jennifer Aniston, Jason Bateman, Charlie Day, Jason Sudeikis, Colin Farrell, Jamie Foxx, Kevin Spacey, Julie Bowen, Donald Sutherland, Lindsay Sloane, Kevin Pennington, John Francis Daley, Isaiah Mustafa, Maulik Pancholy, Chad Coleman

Iedereen die wel eens op een kantoor heeft gewerkt, weet dat het werkplezier voor een groot deel afhankelijk is van fijne collega’s en vooral: een prettige baas. En iedereen die wel eens een kantoorfilm heeft gekeken, weet dat de doorsnee portrettering van de baas in kwestie nu juist het tegenovergestelde betreft. Hoewel een titel als ‘Horrible Bosses’ natuurlijk weinig anders doet vermoeden, is dat ook dit keer het geval. Op zwartkomische manier probeert de film een antwoord te geven op de vraag hoe je daar als werknemer het beste mee om kunt gaan. Namelijk door je baas van kant van maken.

De vrienden Nick (Jason Bateman), Kurt (Jason Sudeikis) en Dale (Charlie Day) hebben alledrie een baas waar ze het liefst van af willen. Bij Nick gaat het om een regelrechte klootzak (de altijd welbespraakte Kevin Spacey) die hem jaren aan het lijntje houdt voor een promotie, maar het baantje uiteindelijk gewoon zelf inpikt. Kurt heeft na de dood van zijn lieve baas te maken met diens cokeverslaafde zoon Bobby (een goed opgemaakte Colin Farell). En Dale… zijn probleem wordt door de andere twee niet helemaal serieus genomen. Als tandartsassistent wordt hij seksueel geïntimeerd door zijn bloedgeile bazin (Jennifer Aniston als brunette). Maar de arme Dale is verloofd en heeft het er maar wát moeilijk mee.

Veel meer van het verhaal hoef je niet te weten. Behalve dat Nick, Kurt en Dale volstrekte klunzen zijn als het aankomt op het beramen van een complot om zich van hun leidinggevenden te ontdoen. Dat is dan ook waar de humor van de film grotendeels op gebaseerd is: bizarre situaties creëren door een stel nitwits grotemannenwerk te laten opknappen. En hoewel dit absoluut voor wat lollige of op zijn minst merkwaardige momenten zorgt, is het nou niet direct vernieuwend in aanpak of stijl. Sterker nog – regisseur Seth Gordon is er niet in geslaagd om van ‘Horrible Bosses’ meer dan een onderhoudend verhaaltje te maken.

De film balanceert op te veel verschillende gedachten waar het de humor betreft. Vooral op het punt van de 18+-grappen wordt de plank volledig misgeslagen. ‘Horrible Bosses’ lijkt het succes van Judd Apatow na te willen streven, maar is in vergelijking veel te preuts. Jennifer Aniston mag flink wat vuilbekkerij laten horen, maar zelfs als ze praktisch naakt in beeld wordt gebracht is er nog niet de minste glimp van een tepel op te vangen. Ook de Thaise hoertjes waar Bobby zich veelvuldig van bedient doen weinig meer dan een beetje met hun magere konten schudden. Een gemiddelde Disneyfilm weet het nog spannender te brengen.

Hoewel Bateman, Sudeikis en Day een grappig trio vormen, weten ze in hun samenspel maar zelden echte hilariteit te veroorzaken. Vooral Bateman, met afstand de grootste naam van de drie, speelt te veel op de automatische piloot. Het zijn uiteindelijk vooral de ‘bosses’ die voor het nodige venijn zorgen. Maar ze worden te weinig ingezet om de film te redden. Dieptepunt is wel het rolletje van Jamie Foxx als de wannabe-crimineel Dean ‘Motherfucker’ Jones. Bij zo’n voortreffelijk acteur is het moeilijk om van een miscasting te spreken, maar het is op zijn minst een bizarre regiemisser om hem te laten vertrouwen op zijn slapstickkwaliteiten. Want die vallen bij de rest van de film volstrekt uit de toon. Al met al is ‘Horrible Bosses’ hooguit een geinig tussendoortje. Terwijl er veel meer in had gezeten.

Wouter de Boer

Bioscooprelease: 28 juli 2011
DVD- en blu-ray-release: 1 februari 2012