Hors-saison (2023)

Recensie Hors-saison CinemagazineRegie: Stéphane Brizé | 115 minuten | drama | Acteurs: Guillaume Canet, Alba Rohrwacher, Sharif Andoura, Marie Drucker, Emmy Boissard Paumelle, Lucette Beudin, Gilberte Bellus, Hugo Dillon, Stéphane Brizé, Johnny Rasse, Jean Boucault, Pauline Tamestit-Le Morlec

In ‘Hors-saison’ (2023) probeert een filmacteur na een mislukt project bij te komen in een wellnessresort. De overtuiging dat hij een loser is laat hem niet los, tot een ex-vriendin uit vervlogen tijden contact met hem zoekt. De hereniging lijkt hem meer te ontspannen dan de faciliteiten van het hotel, maar brengt ook oud zeer naar boven.

Het Franse drama van Stéphane Brizé draait om de vijftiger Mathieu (Guillaume Canet). Hij is een bekende filmacteur, die net de overstap naar het theater heeft gewaagd. Maar wat een opfrisser van zijn carrière had moeten zijn, is een mislukking geworden: hij verliet de productie vier weken voor de première. Na dit debacle vertrekt hij in zijn eentje naar een aan zee gelegen kuuroord, om uit te rusten en filmscripts te lezen.

Ondanks de massages en zeewierbaden lukt het Mathieu niet om te ontspannen. Hij moet steeds op de foto met fans, krijgt therapie van een half-waanzinnige en het espressoapparaat slaat op hol. De telefoongesprekken met zijn vrouw (Marie Drucker) lopen ook nog eens stroef. De bazige nieuwslezeres toont geen enkel begrip voor zijn emoties, maar dicteert wel de aanpak van zijn loopbaan.

Het is eigenlijk al voldoende vermaak: het verdrietige kuuroord in het bewolkte kustgebied en Mathieus onvermogen om te relaxen. Maar dan duikt er een oude liefde op, die het verhaal pas echt in gang zet. Deze Alice (Alba Rohrwacher), een ingeslapen pianojuf, woont al jaren met haar man en dochter in het badplaatsje. Ze heeft gehoord dat Mathieu er verblijft en wil hem graag zien, ook al is ze ooit door hem gedumpt.

Als de oud-geliefden elkaar ontmoeten, is het alsof de tijd heeft stilgestaan en is de chemie gelijk weer aanwezig. De aantrekkingskracht is geloofwaardig door de realistische en grappige dialogen, waarvoor ruim de tijd wordt genomen. Het spel van Canet en Rohrwacher komt hierbij ook volledig tot bloei. Vervolgens krijgt het perspectief van Alice minstens zoveel aandacht als dat van Mathieu, waardoor beide personages goed te begrijpen zijn.

Later borrelt er toch wat oude pijn op en blijken Mathieu en Alice tot twee verschillende categorieën te behoren. Zij die hun dromen volgen en zij die zich ‘ingegraven’ hebben, waardoor hun idealen verborgen blijven. Het is misschien niet de meest originele conflictsituatie, maar in dit geval wordt die wel overtuigend gebracht, en blijft de film tot het eind toe interessant.

Al met al is ‘Hors-saison’ welness voor de geest. Een mistroostig kuuroord, geloofwaardige chemie en een aannemelijk conflict, meer is er niet nodig.

Ester Šorm

Waardering: 4

Bioscooprelease: 11 juli 2024