Host (2020)

Recensie Host (2020) (Rob Savage) CinemagazineRegie: Rob Savage | 65 minuten | horror | Acteurs: Haley Bishop, Jemma Moore, Emma Louise Webb, Radina Drandova, Caroline Ward, Alan Emrys, Patrick Ward, Edward Linard, Jinny Lofthouse, Seylan Baxter, Jack Brydon, James Swanton

Haley en haar vrienden zijn ook in coronatijd op zoek naar een stukje spanning en vertier. Hun idee: een seance houden via Zoom. An sich een mooie vondst: geesten oproepen is inderdaad een groepsactiviteit die ook in tijden van lockdown en contactbeperkingen ‘nog kan’. Het medium Seylan leidt de sessie. Behalve Haley en de nerveuze Caroline is er eigenlijk niemand die het initiatief echt serieus neemt. Jemma maakt echter een grap met ernstige gevolgen: door haar fratsen zit de vriendengroep al gauw opgescheept met een demonische entiteit die een broertje dood heeft aan social distancing en weinig goeds in de zin lijkt te hebben. Als de verbinding van het medium dat de sessie in goede banen moet leiden ook nog wegvalt, ontaardt de seance langzaam maar zeker in een gruwelijke nachtmerrie…

Het klinkt misschien niet al te aantrekkelijk voor de rechtgeaarde filmsnob: een lowbudgetproductie die zich helemaal afspeelt op Zoom, een kanaal dat thuiswerkers noodgedwongen misschien toch al vaker gebruiken dan hun lief is. Toch loont het zich om in het geval van ‘Host’ even over die drempel van scepsis heen te stappen. Regisseur Rob Savage gebruikt het videobelmedium namelijk als een effectief vehikel om angst te zaaien en het fenomeen van bovennatuurlijke gruwel een geloofwaardig aangezicht te geven.

‘Host’ speelt vooral handig in op de angst en eenzaamheid die voor veel mensen gepaard gaan met een (fysiek) sociaal isolement. De muren komen op je af, terwijl je in tijden van nood vooral op jezelf bent aangewezen. De deelnemers aan de seance komen op een bepaald moment namelijk tot het besef dat hun eigen leven en dat van hun vrienden in gevaar is, maar kunnen bitter weinig ondernemen om het onheil te keren. De schrik- en huivermomenten zijn aardig gedoseerd en vaak behoorlijk geslaagd, al leunt ‘Host’ in dat opzicht wel sterk op voorgangers als ‘Paranormal Activity’ en ‘The Blair Witch Project’. Clichés als plots openklappende keukenkastjes kan de door de wol geverfde horrorfanaat inmiddels wel dromen.

De soms matige beeldkwaliteit en ondermaatse belichting is in ‘Host’ apart genoeg een pluspunt. Je weet als kijker vaak namelijk niet wat je precies ziet in het halfdonker, waardoor het gevoel van spanning en mysterie tot het einde toe aanwezig blijft. ‘Host’ duurt slechts een uurtje, lang genoeg voor een film die alleen bestaat uit Zoombeelden. Het logische gevolg is dat de karakters niet of nauwelijks worden uitgediept, maar dat de spanningsboog wel van begin tot eind strak gespannen blijft.

‘Host’ is een frisse horrorrelease die handig inspeelt op een van de bizarste perioden uit de recente menselijke geschiedenis. Daarnaast is de film ook een technische prestatie van formaat. Savage regisseerde alle acteurs op afstand in hun eigen woningen, terwijl elke acteur zelf verantwoordelijk was voor het geluid, de belichting en de effecten in zijn of haar stulpje. Een wonderlijk stukje teamwork dus dat is gemaakt in een voor filmmakers enorm lastige tijd.

Frank Heinen

VOD-release: 16 december 2020