Hostage (2005)

Regie: Florent Emilio Siri | 113 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Bruce Willis, Kevin Pollack, Jimmy Bennett, Michelle Horn, Ben Foster, Jonathan Tucker, Marshall Allman, Serena Scott Thomas, Rumer Willis, Kim Coates, Robert Knepper

Echt bekend is regisseur Florent Emilio Siri niet te noemen. Van de twee films op zijn CV is misschien ‘The Nest’ nog gezien door een verveelde videotheekbezoeker. In deze Franse actiefilm raakt Samy Naceri (‘Taxi’) verwikkeld in een flink aantal vuurgevechten die op geen enkel moment interessant worden. Nee, de bezoekers van ‘Hostage’ zullen eerder gaan voor de kale kop van Bruce Willis op de poster, een zwaargewicht in het actiegenre.

Het is dat ook even schrikken als in de openingsscène het gezicht van Willis bedekt is met een flinke baard en haardos. Het duurt niet lang om te zien dat achter al dat haar de oude vertrouwde filmheld verstopt zit. In de eerste minuten, waarin Jeff Talley een man probeert over te halen niet zijn zoontje dood te schieten, wordt direct het tempo van de film gezet. Zoals zo vaak in films wordt in het begin een inleidend verhaallijntje gebruikt om de personages te leren kennen en om de bioscoopbezoeker gerust te stellen dat het om een actiefilm gaat. Het is dan ook een weinig verrassend begin maar de spanning is aanwezig, het hoofdpersonage is voorgesteld en de film kan beginnen.

Een jaar en een kappersbezoekje later is Talley een politiechef in een klein dorpje. Ook in kleine dorpjes worden mensen gegijzeld en het slachtoffer is de steenrijke Walter Smith, een rol van Kevin Pollak. Hij en zijn zoon en dochter zitten vast in hun zwaar beveiligde huis onder dwang van drie tieners. Gelukkig verandert de toon van de film net als je denkt dat je een door Hollywood herkauwde gijzelingsactie zit te kijken. We wijken af van de clichématig opgestelde verhaallijn als blijkt dat Talley over meer moet onderhandelen dan de levens van de gegijzelden.

Bruce Willis is lekker op dreef als actieheld, een rol die hij als niemand anders kan spelen. Kevin Pollak, die blijkbaar een vriend heeft gevonden in de samenwerking met Willis in The Whole Nine  Yards, speelt zijn rol rustig en overtuigend. Niemand in de cast valt verder op, maar er zijn ook geen acteurs waar de kijker zich aan kan ergeren. Het zoontje wordt gespeeld door Jimmy Bennett, misschien geen volgende Haley Joel Osment, maar ook geen slechte acteur. Overigens is er weer een kleine rol voor Rumer Willis, de dochter van Bruce en de inmiddels aan Ashton Kutcher verslingerde Demi Moore.

Een film als ‘Hostage’ moet je zien zonder te veel van de plot te weten. Laat je verrassen door een spannende actiefilm die je in de laatste dertig minuten nog even goed duidelijk maakt waarom je dat bioscoopkaartje hebt gekocht.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 26 mei 2005