Hostiles (2017)

Recensie Hostiles CinemagazineRegie: Scott Cooper | 133 minuten | avontuur, drama, western | Acteurs: Christian Bale, Rosamund Pike, Ben Foster, Peter Mullan, Wes Studi, Timothée Chalamet, Adam Beach, Scott Shepherd, Rory Cochrane, Jonathan Majors, John Benjamin Hickey, Stafford Douglas, Stephen Lang, Bill Camp, Jesse PlemonsRobyn Malolm, Ryan Bingham, Paul Anderson, Scott Wilson, Brian Duffy, Richard Bucher, Luce Rains

De meeste Amerikaanse westerns roepen doorgaans een geromantiseerd beeld op van het klassieke Wilde Westen. Regisseur Scott Cooper kiest met zijn sombere western ‘Hostiles’ een ander pad. Een pad waarin geen duidelijk onderscheid bestaat tussen helden en schurken, en waarin het negentiende eeuwse Amerika vooral een slagveld is waarin getormenteerde soldaten en Indianen elkaar naar het leven staan. In ‘Hostiles’ trekt een groepje soldaten dwars door het noestige Amerikaanse landschap om een eerder gezworen vijand terug te brengen naar zijn geboortegrond.

Al in de openingsscène van ‘Hostiles’ wordt duidelijk dat regisseur Scott Cooper (eerder verantwoordelijk voor onder meer ‘Crazy Heart’ en ‘Black Mass’) in zijn western voor een rauwe en inktzwarte toon kiest. Een groep Comanche-indianen valt een gezin aan, waarbij alleen de moeder (Rosamund Pike) weet te overleven. Met haar pasgeboren baby dood in haar handen keert ze terug naar haar platgebrande huis, wakend over haar overleden kinderen. Zodra een groep Amerikaanse soldaten, onder leiding van veteraan Joe Blocker (Christian Bale) langstrekt, besluit ze zich aan te sluiten bij het clubje mannen, dat een terminaal indiaans opperhoofd Yellow Hawk (Wes Studi) en zijn gezin veilig van zuidelijk naar noordelijk Amerika moet zien te loodsen. Geconfronteerd met gewelddadige vijanden en gekweld door het verleden, moeten tegenpolen Blocker en Hawk de handen ineenslaan.

‘Hostiles’ is een film zonder helden en schurken. Zo is Bale’s Blocker een complex personage waar al het geluk de afgelopen decennia lijkt te zijn uitgezogen. Bale zet Blocker in eerste instantie neer als bij vlagen te stugge en racistische soldaat, maar weet naarmate de film vordert toch wat meer nuance in zijn personage aan te brengen. De gunfactor ligt wat dat betreft meer bij Rosamund Pike, die zich op de reis langzaam weet te herpakken van de traumatische gebeurtenissen aan het begin van de film. Het zijn vrij moeilijke personages, maar het sterke acteerwerk van Bale en Pike houdt de karakters overeind. Ook de bijrollen zijn meer dan uitstekend bezet in ‘Hostiles’, met onder meer Ben Foster (‘Hell or High Water’) als doorgedraaide burgeroorlogveteraan en Jesse Plemons (‘Breaking Bad’) en Timothée Chalamet (‘Call Me By Your Name’) als beginnend soldaten.

Het voornaamste probleem van ‘Hostiles’ schuilt vooral in de dubbelzinnige boodschap. Het ene moment lijkt Cooper iets te willen zeggen over de nare inborst van de Amerikaanse ziel, getuige het openingscitaat van schrijver D.H. Lawrence (‘In zijn kern is de Amerikaanse ziel hard, geïsoleerd en een moordenaar’), maar op andere momenten legt Cooper juist sterk de nadruk op vergiffenis en toenadering. Amerika komt er in ‘Hostiles’ niet bepaald rooskleurig vanaf en Cooper lijkt de kijker bij vlagen een spiegel voor te houden van het Amerika van nu, maar de film is dan weer onvoldoende toonvast om écht een kritisch pamflet op de ‘Amerikaanse ziel’ te zijn.

Toch scoort ‘Hostiles’ aan het eind van de rit een ruime voldoende. De film is oogverblindend mooi geschoten, de soundtrack mooi intiem en het acteerwerk sterk en ingetogen. Hoewel de film wat aan de lange kant is en regisseur en scenarist Cooper soms niet precies lijkt te weten welke boodschap hij uit wil dragen, is ‘Hostiles’ een visueel overdonderende en rauwe western die na afloop nog wel even door je hoofd blijft spoken.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 29 maart 2018