Hotel Artemis (2018)

Recensie Hotel Artemis CinemagazineRegie: Drew Pearce | 93 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Jodie Foster, Sterling K. Brown, Sofia Boutella, Jeff Goldblum, Brian Tyree Henry, Jenny Slate, Zachary Quinto, Charlie Day, Dave Bautista, Kenneth Choi, Father John Misty, Evan Jones, Nathan Davis Jr., Ramses Jimenez, Angela Sprinkle

Los Angeles, 2028. De stad wordt ontsierd door rellen nadat het grootste waterbedrijf de watertoevoer heeft stopgezet. Een ideale situatie voor overvaller Waikiki (Sterling K. Brown) om met zijn crew een bank te beroven. Natuurlijk loopt de situatie uit op een confrontatie met de politie, waarna Waikiki en zijn broer gedwongen worden zich op te laten nemen in ‘Hotel Artemis’: een ziekenhuis dat zich specifiek richt op zware criminelen, en onder leiding staat van zuster Jean Thomas (Jodie Foster).

Tot de andere patiënten van Hotel Artemis behoren onder meer de verleidelijke huurmoordenaar ‘Nice’ (Sofia Boutella, ‘Atomic Blonde’) en de narcistische wapenhandelaar ‘Acapulco’ (Charlie Day, ‘Horrible Bosses’). Jean wordt bijgestaan door Everest (Dave Bautista, ‘Guardians of the Galaxy’), die als professioneel hulpverlener te boek staat, en er daardoor van weerhouden wordt om lastige klanten hard aan te pakken. Met de rellende bevolking die nadert, een agente die geheel tegen de regels in in het ziekenhuis wordt opgenomen én de aanwezigheid van een gewonde, levensgevaarlijke maffiabaas (Jeff Goldblum) loopt de situatie in het ziekenhuis cq. hotel natuurlijk razendsnel uit de hand.

‘Hotel Artemis’ is een wat merkwaardige film. Regisseur Drew Pearce kiest in zijn debuutfilm voor een vreemd smakende cocktail van drama, science fiction en actie. Het levert een uiterst vermakelijke film op, die daarentegen weer niet heel toonvast is. Zo voelt het trauma waar de hoofdrolspeelster mee kampt nogal gezocht en wat verplicht aan, en zijn de technologische snufjes vooral leuke bijkomstigheden (denk aan een 3D-printer als moordwapen).

‘Hotel Artemis’ moet het dan ook vooral van haar heerlijke cast hebben. Jodie Foster speelt een vrij merkwaardige hoofdrol, maar is daardoor juist wel origineel in een film als deze. Sterling K. Brown is één van de meest interessante acteurs van dit moment die vooral opviel in series als ‘This is Us’ en ‘The People vs. O.J. Simpson’, maar ook in een film als ‘Black Panther’. De wisselwerking tussen hem en Foster is geslaagd, al blijft de ontwikkeling die zijn personage doormaakt wat aan de vlakke kant. Dave Bautista mag dan misschien niet de meest subtiele acteur zijn, maar weet zoals altijd toch iets vermakelijks van zijn rol te maken. Zo mag het duo Foster-Bautista op papier nogal merkwaardig klinken, in de praktijk pakt het verrassend goed en bijna aandoenlijk uit. Jeff Goldblum is in deze film vooral weer heel erg Jeff Goldblum, en dat kun je eigenlijk alleen maar omarmen of verafschuwen.

De ambivalentie van de regisseur zal wellicht niet helpen om van ‘Hotel Artemis’ een succes te maken. De film laat behoorlijk wat plotlijntjes open en Pearce bewandelt teveel zijpaden om van ‘Hotel Artemis’ écht een geslaagd geheel te maken. Als actiethriller is ‘Hotel Artemis’ absoluut de moeite waard, voornamelijk door het sterke ensemble, enkele aardige vondsten en de vermakelijke actiescènes. Zeker geen hoogvlieger, maar toch een bijzondere titel die je met gemak even mee kunt pakken.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 28 juni 2018
DVD- en blu-ray-release: 30 november 2018