Hotel Chevalier (2007)

Regie: Wes Anderson | 13 minuten | drama, komedie, korte film, romantiek | Acteurs: Natalie Portman, Jason Schwartzman

Regisseur Wes Anderson dacht dat hij, als hij toch bezig is met een nieuwe film er net zo goed twee van kan maken. Als deze verhalen dan ook nog met elkaar in verband staan en er dezelfde acteurs in meespelen is er voor Anderson immers geen kunst aan om er nog even een kort filmpje bij te maken. Toch heeft hij zich er niet zo gemakkelijk vanaf gemaakt en heeft hij ervoor gezorgd dat ‘Hotel Chevalier’ meer, zeg maar gerust veel meer, is geworden dan alleen maar een voorfilmpje voor het echte werk.

‘Hotel Chevalier’ is een prachtig filmpje dat je in slechts een kwartier tijd weet te raken en een diepe indruk achter laat. Er zit de nodige humor in zoals wanneer Jack romantische muziek op wil zetten en er een heel vreemd deuntje uit zijn mp3 speler klinkt. Een lach is ook moeilijk te onderdrukken wanneer Jack netjes in pak nonchalant op bed gaat liggen wanneer zijn ex aan de deur staat en hij doet alsof hij er altijd zo bij ligt.

Ook de romantiek overheerst met dank aan de charismatische Natalie Portman die als een kruising tussen een femme fatale en een girl next door de hotelkamer van Jack binnen komt en zijn leven weer op zijn kop zet, net nu hij denkt dat hij zijn verdriet om haar heeft verwerkt.

Dit korte filmpje van Anderson brengt ons zowel humor, drama en romantiek en je wordt als kijker overladen door een explosie van acteertalent die met name Natalie Portman teweeg brengt maar ook Jason Schwartzman speelt een nagenoeg perfecte rol.

Een knappe prestatie van Anderson dat hij een film maakt die zowel op zichzelf staand een groot succes is maar die in combinatie met zijn langspeelfilm ‘The Darjeeling Limited’ nóg beter wordt. Er zijn verschillende subtiele verwijzingen in ‘The Darjeeling Limited’ naar ‘Hotel Chevalier’, zoals de muziek en de badjas maar vooral de gevoelens tussen Jack en zijn ex die in ‘Hotel Chevalier’ al duidelijk werden maar die in ‘The Darjeeling Limited’ ook weer een rol spelen.

Voor het maken van een korte film heb je een goed maar simpel verhaal nodig dat niet te ingewikkeld wordt in de korte tijd die je hebt. Ook moet er niet te veel gewisseld worden met personages en locaties. Dat heeft Anderson allemaal prima begrepen. Slechts twee acteurs spelen op één locatie, een hotelkamer in Parijs.

‘Hotel Chevalier’ is een bijzonder mooie korte film geworden met een verhaal dat zich leent voor een langere film. Hiervan hadden we nog veel meer willen zien!

Eveliene Sanders

Waardering: 4.5