Hotel de grote L (2017)

Recensie Hotel de Grote L CinemagazineRegie: Ineke Houtman | 85 minuten | drama, komedie, familie | Acteurs: Julian Ras, Aiko Beemsterboer, Bente Fokkens, Abbey Hoes, Frank Lammers, Linde van der Storm, Tobias Kersloot, Ischa de Boer, Fleur du Pre

Sjoerd Kuyper en de bioscoop vormen een gelukkig huwelijk. Eerder werd ‘Het zakmes’, dat op zijn boek gebaseerd werd (en waarvoor hij zelf het scenario schreef) al heel succesvol ontvangen en ook aan geslaagde films als ‘Morrison krijgt een zusje’ en ‘Mijn opa de bankrover’ werkte hij mee. Zijn boek ‘Hotel de grote L’, waarvoor hij in 2015 de Zilveren Griffel won, was de ideale basis voor een vermakelijke jeugdfilm met een diepere laag. Het verhaal gaat over de twaalf- à dertienjarige Kos, die samen met zijn vader en drie zussen woont in een hotel vlakbij het strand. De moeder van de jonge kinderen is overleden, dus wanneer de stevig gebouwde en flink rokende vader van het stel een hartaanval krijgt en voor onbepaalde tijd in het ziekenhuis moet blijven, komt het familiebedrijf op de schouders van de kinderen neer. Want natuurlijk zijn er ook geldzorgen en is daarom de premie voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering al maanden niet betaald.

Kos heeft het er maar druk mee. Want zijn oudste zus zit midden in de examens, zijn middelste zus is vooral dwars en op zijn jongste zus (die in het hotel rondloopt met een opgezet konijn en rupsen loslaat in de bedden van de gasten) kan hij natuurlijk niet bouwen. Dan zit hij ook nog met zijn hoofd bij de knappe Isabel, de zus van één van de jongens uit zijn voetbalteam, maar van wie hij eigenlijk niets snapt. Én er bestaat een kans dat hij gescout wordt door Ajax.

‘Hotel de grote L’ is een ietwat rommelige film die regelmatig een loopje neemt met de geloofwaardigheid. Ook aan het vermijden van voorspelbare gebeurtenissen wordt niet actief gewerkt. Wanneer blijkt dat er 7000 euro op tafel moet komen om de schulden af te lossen en het hotel te redden, en er een Miss Beach-verkiezing aangekondigd wordt waarbij de hoofdprijs bestaat uit 5000 euro, weet je gewoon dat het restant ook wel verdiend wordt. De enige onvoorspelbare factor is de deelname van Kos aan de Miss Beach-verkiezing, maar het is moeilijk te geloven dat niemand doorheeft dat het niet Briek, Kos’ middelste zus is, maar Kos zelf. Het is jammer dat deze scènes niet werken, terwijl ze op papier wel overtuigden.

Voor de jongere kijkers is ‘Hotel de Grote L’ vooral een kluchtige komedie met gekke, maar sympathieke personages. De diepere laag in het boek komt niet echt tot uiting, wat waarschijnlijk voor de doelgroep niet zoveel uitmaakt. Leuk om een keer te zien, maar het boek is weer eens beter.

Bioscooprelease: 19 april 2017
DVD-release: 30 augustus 2017