Hotel Mama (2017)

Recensie Hotel Mama CinemagazineRegie: Aline Boyen | 15 minuten | korte film, drama | Acteurs: Marijke Pinoy, Anemone Valcke

In ‘Hotel Mama’ aanschouwen we de gecompliceerde relatie tussen een moeder en haar dochter. Beiden staan – op hun eigen manier – op het punt de weide wereld in te gaan.​ Ze worden geconfronteerd met hun eigen afhankelijkheid en beseffen dat ze meer op elkaar lijken dan ze in eerste instantie dachten.​

Het is een uitdaging om in zo’n kort tijdsbestek een ontwikkeling tussen twee personages te laten zien. Voor veel mensen zal het ​bekend zijn dat juist met iemand die dicht bij je staat (bijvoorbeeld je moeder) de ​stemming als donder bij heldere hemel om kan slaan. Toch zorgt die plotsklapse omslag in ‘Hotel Mama’ ook voor verwarring. ​ Waarom toch al die woede en irritatie? Het lijkt nergens op te slaan. In eerste instantie dus een beetje vreemd om naar te kijken, ​maar als je er over nadenkt is het ook precies hoe dat kan gaan tussen naaste familie. ​Het ene moment hou je van elkaar, het andere moment kan je elkaar wel achter het behang plakken. ​Uiteraard komt dat ook omdat moeder en dochter stiekem heel veel op elkaar lijken. Dat wordt al snel duidelijk in ‘Hotel Mama’. Het is allemaal heel logisch.​
​​
Moeder en dochter gaan samen terug naar hun oude huis, waar inmiddels nieuwe mensen wonen. Vervolgens gaan ze in de tuin zitten picknicken en komt er drank tevoorschijn.​Het voelt gemaakt aan en niet als iets wat daadwerkelijk zou gebeuren in die situatie. Hierin speelt het magere acteerwerk ook een rol. Met name bij de dochter, die in het welbekende zwarte gat zit, waar veel jongeren in belanden als ze klaar zijn met hun studie. Wat nu?​ Het ligt er alleen te dik bovenop, met haar ongekamde haar, slonzige kleding en chagrijnige attitude. Deze ‘aankleding’ zou niet nodig moeten zijn.​ Moeder staat daar juist weer tegenover met haar veel te chique kleding. Wederom ligt het er te dik bovenop, al wordt er wel subtieler geacteerd door Marijke Pinoy.​

Al met al blijft een moeder-dochter relatie interessant om naar te kijken, echter is de vertelling niet verfrissend. ‘Hotel Mama’ is een film die aan alle kanten wel klopt, maar toch datgene mist waardoor je ‘hem gezien moet hebben’. Een goede film hoeft geen waanzinnig spannende verhaallijn te hebben om toch zinderend te kunnen zijn. ‘Hotel Mama’ blijft echter hangen in het simpele, ietwat droge verhaal en had van alle kanten wat minder mogen kloppen.​

Marieke de Vries

Waardering: 2​

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)​