Hotel Mumbai (2018)

Recensie Hotel Mumbai Cinemagazine Regie: Anthony Maras | 135 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Dev Patel, Armie Hammer, Nazanin Boniadi, Tilda Cobham-Hervey, Anupam Kher, Jason Isaacs, Amandeep Singh, Suhail Nayyar, Manoj Mehra, Dinesh Kumar, Amriptal Singh, Kapil Kumar Netra, Adithi Kalkunte, Alex Pinder, Vipin Sharma, Nazanin Boniadi, Gaurav Paswala, Natasha Liu Bordizzo, Angus McLaren

Waargebeurde verhalen doen het goed in Hollywood. De moderne geschiedenis spreekt tot de verbeelding. Film is een ideaal medium om stil te blijven staan bij een bepaalde gebeurtenis. Neem nu de Tweede Wereldoorlog of 9/11. Door deze geschiedenis op verschillende manieren te belichten, kun je er als filmmaker weer jaren tegen. Ook bioscoopbezoekers krijgen geen genoeg van ‘waargebeurde’ verhalen.

Het gevaar van films die op de meest donkere momenten uit de menselijke geschiedenis inspelen, is herkenbaarheid. Een film over het leven in een concentratiekamp als ‘Son of Saul’ had nooit gewerkt als er met bekende acteurs werd gewerkt. Datzelfde geldt voor ’United 93’ dat over de aanslagen van 9/11 ging.

Als een bekende ster of acteur in een film over zulke gitzwarte zaken zit, leidt dat af en verliest de film impact. Ook het bewerken van de werkelijkheid voor een meer dramatisch effect is een manier waarop aan de geloofwaardigheid van een op ware feiten gebaseerde film wordt gemorreld. ‘Hotel Mumbai’ is daar een goed voorbeeld van. De deelname van Dev Patel en Armie Hammer ondermijnt de impact van de film. Je ziet Hollywoodsterren een rol spelen en geen echte mensen in gruwelijke omstandigheden.

‘Hotel Mumbai’ verhaalt over de aanvallen in Mumbai in 2008. Een groep zwaar bewapende Pakistaanse militanten opent de aanval op het iconische Taj Mahal Palace hotel in India. Gedurende 68 uur worden honderden mensen gegijzeld, klinken er schoten en woedt er een enorme brand. Wanneer de rook is opgetrokken blijken meer dan 160 mensen gedood te zijn en nog veel meer gewonden. Door de heldhaftige acties van het personeel en een aantal doortastende gasten wordt voorkomen dat het dodental hoger uitviel.

Debuterend regisseur Anthony Maras schuwt het tonen van geweld niet. Dit is een zeer bloederige film. Dat is geen punt op zich, maar het gegeven dat je naar een op een tragische gebeurtenis geënte film zit te kijken met Hollywoodsterren en fictieve plotpunten (een uit de koker van de regisseur bedacht kindermeisje verschuilt zich met een baby voor de terroristen) erin verwerkt, geeft deze film een ongemakkelijk sausje.

‘Hotel Mumbai’ verslikt zich in de mengeling van gelikte Hollywood-thriller en feitelijke verslaggeving. Het acteerwerk is prima en de gevolgen van terrorisme worden onverbloemd in beeld gebracht. Dat valt te prijzen. Het gebruik van een deels (semi-)beroemde cast torpedeert de impact van wat een in de handen van Paul ‘United 93’ Greengrass klassieker had kunnen zijn. Een meer afstandelijke, documentaire-achtige aanpak had deze film goed gedaan.

Frank v.d. Ven

Waardering: 3

Bioscooprelease: 2 mei 2019
DVD- en blu-ray-release: 18 september 2019