Hotel op stelten-Samson en Gert: Hotel op stelten (2008)

Regie: Bart van Leemputten | 67 minuten | familie | Acteurs: Gert Verhulst, Peter Thyssen, Koen Crucke, Walter de Donder, Walter van de Velde, Walter Baele, Patrick Onzia, Werner De Smedt, Maarten Bosmans, Geert Hoste

In navolging van andere tv-helden beleven de Belgische kindervrienden Samson en Gert hun eerste avontuur op het witte doek. Het beste zou je daarom deze film kunnen vergelijken met ‘Ernst en Bobbie en de Geslepen Onix’, dit populaire duo vond in 2007 eveneens voor het eerst de weg naar de bioscoop, nadat ze al jarenlang fans met hun verschijning op tv heeft vergaard. Hoewel achter “Ernst, Bobbie en de rest” een Nederlands productieteam staat, wordt “Samson en Gert” door het Vlaamse miljoenenbedrijf Studio 100 gemaakt. Frappant dat Samson en zijn baasje Gert pas in 2008 in een bioscoopfilm te zien zijn; collega’s als K3, Piet Piraat en Kabouter Plop, eveneens van Studio 100, kunnen immers bijna bioscoopfilmveteranen genoemd worden.

In ‘Hotel op Stelten’ ligt de nadruk vooral op de boeven, die twintig jaar geleden een rode diamant gestolen hebben. Terwijl de kleine Gert met Marlèneke aan het voetballen is, zoeken zij in de kelder van het hotel van de opa van Marlèneke naar een schuilplaats voor het juweel, dat hen uiteraard miljoenen rijker zal maken. Omdat Gert de bal door het kelderraam schopt, zien zij hierin een perfecte verstopplek. De boeven worden echter ingerekend, de bal wordt vergeten en de film gaat twintig jaar later verder. Marlèneke roept de hulp van Samson en Gert in omdat het hotel van haar opa gesloopt zal worden, wanneer het niet binnen een week opgeknapt is. Ondertussen blijkt dat de twee boeven ontsnapt zijn en het eerste dat zij willen doen is het terughalen van hun diamant. Het is jammer dat het verhaal zich niet meer focust op het opknappen van het hotel. De boeven zijn namelijk nergens grappig, zeker wanneer de een zich verkleedt in een Elvis kostuum en de ander in een slechte vermomming als rockabilly meisje verdergaat. In deze kostuums blijven zij de rest van de film rondlopen en het levert slechts spaarzaam komische situaties op. De eerste keer dat de domste boef zich verspreekt, aangestoten wordt door de andere boef en zich vervolgens dan realiseert dat zijn stem niet hoog genoeg is om als vrouw door te gaan en vervolgens zich op een vrouwelijke manier weer verspreekt, is dit nog wel grappig, maar na een keer of drie gaat dat wel vervelen. Ook het personage van Alberto, die evenals in de serie, zijn metier niet uit kan oefenen omdat hij niemand zover kan krijgen dat ze door hem geknipt willen worden, irriteert behoorlijk. Elk personage, zelfs de twee kinderhelden Samson en Gert, hebben wel iets waar je je aan kunt ergeren. Gerts blinde idolaatheid voor Marlèneke (die ook in deze film niet volledig in beeld komt) is bijvoorbeeld onvoorstelbaar, Samsons verbastering van woorden wekt ook ergernis op. De enige lachsalvo’s in het publiek komen wanneer de boeven te grazen genomen worden.

De titel ‘Hotel op stelten’ en het feit dat het betreffende hotel opgeknapt moet worden suggereert absurde situaties waarin Samson, Gert en de rest problemen ondervinden bij het herstellen van het vervallen gebouw, maar dit komt nauwelijks aan bod. In plaats daarvan staan de belevenissen van de twee boeven, en de moeite die zij doen om in de kelder te komen om de bal te pakken, centraal. Dat is eigenlijk het grootste manco aan de film, want het zijn geen prettige personages om naar te kijken en jonge kinderen zullen ze zelfs angstaanjagend vinden. Iets dat nog enigszins lucht aan het verhaal had kunnen bieden, was het gebruik van liedjes geweest, maar helaas is hier van afgezien. Dat hebben K3, Kabouter Plop, Piet Piraat en Ernst en Bobbie dan beter begrepen.

‘Samson en Gert: Hotel op stelten’ levert waarschijnlijk geen nieuwe fans op maar zal bij de liefhebbers van de serie waarschijnlijk wel hoog scoren. Echter, ook zij zullen moeten wennen aan de andere stem van Samson. Sinds de zomer van 2005 wordt de stem van de bobtail namelijk ingesproken door Peter Thyssen in plaats van Danny Verbiest, die deze rol maar liefst zestien jaar op zich genomen heeft.

Monica Meijer