Hotel Paradise (1995)

Regie: Nicolas Roeg | 29 minuten | korte film | Acteurs: Theresa Russell, Vincent D’Onofrio, Jimmy Batten, Reuben Levi, Robert Goodman, Graham Tranor, Tony Scantlebury, Marshall Hall, John Chuldenko

Nicolas Roeg maakte indruk met films als ‘Don’t Look Now’ en ‘The Man Who Fell to Earth’ (1976, met onder andere David Bowie). Zijn filmstijl is excentriek, hij gebruikt vaak een fragmentarische vertelstructuur, waarbij chronologie onbelangrijk is. De meeste van zijn films worden gekenmerkt door gewaagde, schokkende seksscènes. Geen wonder dus dat deze Britse cineast gevraagd werd voor een korte film in de ‘Tales of Erotica’ serie. Roeg was toen al over zijn hoogtepunt heen, dat voornamelijk in de jaren zeventig afspeelde. In de jaren tachtig maakte Roeg veel films met zijn echtgenote Theresa Russell, ze speelt in bijna elke film van zijn hand uit die periode. Des te wranger dat deze juist als minder beschouwd worden, zowel commercieel als artistiek.

Theresa Russell speelt ook een van de twee hoofdrollen in ‘Hotel Paradise’. Zij vertolkt de rol van een bruid, die tijdens de nacht voor haar huwelijk een gigantische black out heeft gehad. Ze wordt namelijk slechts getooid in een sluier wakker in een vreemde hotelkamer, vastgeketend aan het bed. Naast haar ligt een naakte man, die ze niet kent (Vincent D’Onofrio). Redelijk in paniek probeert ze de kamer te verlaten, want haar aanstaande echtgenoot is niet alleen enorm jaloers, hij is ook nog eens lid van de maffia. Helaas voor haar wordt de naakte vreemdeling wakker en begint meteen te vertellen over wat ze allemaal gedaan hebben die nacht. De bruid probeert zich er nog voor af te sluiten, omdat ze niet wil dat hij beelden in haar hoofd plant, maar tevergeefs. De naakte man blijft praten en het lukt haar niet om de kamer te verlaten.

Roeg laat met ‘Hotel Paradise’ zien het vak nog steeds in zijn vingers te hebben. ‘Hotel Paradise’ is een interessante korte film. De personages zijn weliswaar niet levensecht, maar zeker sympathiek. De onafbreekbare woordenstroom van de naakte vreemdeling is zeer amusant, hypnotiserend bijna. Zowel de kijker als de bruid worden erdoor gegrepen. Dit is natuurlijk ook precies zijn bedoeling, omdat de bruid hem vastgeketend heeft aan het bed, is hij weerloos en is zijn monoloog het enige dat haar nog bij hem in de hotelkamer kan houden. Prima aflevering uit de ‘Tales of Erotica’ serie.