Hotel Transsylvanië: Op zijn kop – Hotel Transylvania: Transformania (2022)
Regie: Derek Drymon, Jennifer Kluska | 98 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Andy Samberg, Selena Gomez, Brian Hull, Brad Abrell, Fran Drescher, Steve Buscemi, Molly Shannon, David Spade, Keegan-Michael Key, Jim Gaffigan, Kathryn Hahn, Kathryn Hahn, Zoe Berri, Asher Bishop
Maak je een succesvolle animatiefilm, die de kassa’s goed doet rinkelen, dan is de kans groot dat er al snel besloten wordt een vervolgfilm te maken. Doet ook die film het goed, en valt er lekker wat merchandise te verkopen waarop de beeltenissen van de hoofdpersonen prijken, dan zit een derde film er waarschijnlijk ook nog wel in. Maar wanneer is de magie uitgewerkt? Niet alle studiobazen met dollartekens in de ogen hebben de scheidslijn tussen het voortborduren op een franchise waar nog volop relevante verhaallijnen uit te halen zijn en het uitmelken van een compleet uitgewrongen premisse even helder in beeld.
Een animatiefranchise waarvan veel mensen vinden dat hij zijn beste tijd gehad heeft, is de ‘Hotel Transylvania’-reeks. In de eerste film uit 2012 maakten we kennis met Graaf Dracula, die met zijn tienerdochter Mavis met veel succes een hotel voor monsters runt. Maar dan wordt Mavis smoorverliefd op de verdwaalde backpacker Johnny, een mens! ‘Drac’ wil koste wat het kost de opbloeiende liefde tussen de twee de kop indrukken, maar echte liefde laat zich niet afstoppen. In de tweede film uit 2015 hebben Mavis en Johnny een zoontje, Dennis. Opa Dracula is gefrustreerd dat zijn kleinzoon geen vampierenskills lijkt te hebben en wordt bovendien geconfronteerd met zijn eigen vader, met wie de relatie ook niet al te soepel verloopt. Na deze film was volgens velen de lol er al wel een beetje af, maar bedenkers Todd Durham en Genndy Tartakovsky ontwikkelden een derde film (2018), waar een overwerkte Dracula op vakantie werd gestuurd en daar smoorverliefd wordt op de kleindochter van de notoire drakenjager Van Helsing.
Kennelijk was de koek na die film nog steeds niet op, of vonden de makers dat het verhaal nog niet voldoende afgerond was. Want nu is er een vierde film, ‘Hotel Transylvania: Transformation’ (2021), in het Nederlands uitgebracht als ‘Hotel Transylvanië: Op zijn kop’). Niet meer met Tartakovsky op de regiestoel (al schreef hij wel mee aan het scenario en coproduceerde hij de film) en zonder de stemmen van Adam Sandler (Dracula) en zijn goede vriend Kevin James (Frankenstein). Dat dit nu dan toch echt de laatste deel in de reeks is, blijkt uit het feit dat Dracula op het punt staat zijn pensioen aan te kondigen en het hotel over te dragen aan zijn dochter. Hij wordt echter aan het twijfelen gebracht door het gestuntel van zijn hyperactieve schoonzoon Johnny en verzint een list: er zou een monstervastgoedwet bestaan die het verbiedt om monstergebouwen over te dragen aan gewone stervelingen. De zwaar teleurgestelde Johnny zoekt naar een oplossing en vindt die bij Van Helsing, die de jacht op Dracula heeft opgegeven en zich tegenwoordig in de kelder van het hotel ophoudt. Die heeft net een nieuwe uitvinding gedaan, een magische lasergun die monsters in mensen verandert en andersom. Johnny is door de dolle heen met zijn nieuwe look, maar als Dracula erachter komt probeert hij de transformatie zo snel mogelijk ongedaan te maken.
Maar hij bereikt het averechtse effect en verandert niet alleen zichzelf maar ook zijn goede vrienden Frank (enstein), weerwolfvader Wayne, de onzichtbare man Griffin en Murray de mummie in hun menselijke vorm. Het switchen van monster tot mens en andersom biedt de visuele afdeling volop ruimte voor beeldgrappen en dat is in deze film de belangrijkste vorm van humor, want de grapdichtheid in het scenario is niet al te hoog. Maar al dat gesol met de lasergun heeft wel tot gevolg dat het apparaat in de schermutselingen sneuvelt. Als Dracula en Johnny van Van Helsing te horen krijgen dat de monster omgevormde mensen steeds beestachtiger worden, zijn ze erop gebrand om de lasergun te herstellen, maar dat kan alleen met een kostbare en zeer zeldzame edelsteen die in de diepe en ondoordringbare jungle van het Amazonegebied verstopt is. Onderweg groeien de tegenpolen langzaam nader tot elkaar.
De ‘Hotel Transylvania’-reeks heeft het nooit echt moeten hebben van een origineel of scherp plot, een achtbaan aan emoties of hartverwarmende personages. De kracht van de reeks ligt hem in de visuele vampieren- en monsterhumor en de kleurrijke en dynamische energie. Ook dit vierde deel biedt meer van hetzelfde, al is het zeker voor de jongste kijkers echt wel vermakelijk. Pogingen om de film een beetje ‘hart’ te geven, werken helaas nét niet omdat ze niet oprecht genoeg aanvoelen. De formule rond Dracula en zijn hotel voor monsters lijkt nu echt uitgewerkt te zijn en alles wijst erop dat de makers dat ook in de gaten hebben. Tijd voor iets nieuws!
Patricia Smagge
Waardering: 2.5
VOD-release: 14 januari 2022 (Prime Video)