Hotel Very Welcome (2007)

Regie: Sonja Heiss | 89 minuten | drama, komedie | Acteurs: Ricky Champ, Gareth Llewelyn, Eva Löbau, Chris O’Dowd, Svenja Steinfelder, Jinde Khan, Martin Löschmann, Zorana Musikic, Jado Alagad John, Nathalie Sorrell, Gabriel Kashin, Jono East, Ian Waldock, Wade Davis, Lu Ling Song, Judith Bakker, Evelyn Möcking, Navot Ben Barak, Carsten Strauch

Eerste, maar veelbelovende film van regisseuse Sonja Heiss, een alumna van de filmopleiding in München. Heiss legt in vier grotendeels losstaande verhaallijnen haarscherp de vinger op de zere plek van veel jonge mensen die met romantische en onrealistische ideeën naar Azië afreizen in de hoop als een wijzer of rijker mens terug te keren. De vijf hoofdrolspelers zitten in Thailand en India net zo vast als ze thuis zouden zitten, maar het duurt even voordat dat besef bij hen doordringt.

In het begin van de film lijkt Heiss haar personages ogenschijnlijk alleen maar te volgen in het begin van de film in hun dagelijkse handelingen. Maar haar ironische kijk op hetgeen er gebeurt, verraadt al snel wat haar bedoelingen zijn. Vooral de scènes met Svenja (Svenja Steinfelder) hebben een licht-absurdistische inslag. Ze spendeert het grootste deel van de film op haar hotelkamer, waar ze zit te bellen, haar naam spelt met behulp van de eerste letter van landen en probeert om een nieuwe vlucht te boeken vanuit Bangkok richting Sjanghai of terug naar Washington. De situatie wordt steeds meer vervreemdend wanneer ze probeert een band op te bouwen met een beroerd Engels sprekende reisagent, die maar niet lijkt te begrijpen wat Svenja wil.

Deze scènes vormen, mede doordat het telkens op één locatie is gefilmd, als een soort natuurlijk rustpunt tussen de andere verhaallijnen door. Het meest interessante van de vier verhalen, die eer gaat naar de belevenissen van Adam (Gareth Llewelyn) en Josh (Ricky Champ), de twee Engelse jongens die komen om te feesten. Hun introductiescène, waarin het tweetal losjes praat over het soort vrouwen dat ze prefereren, geeft meteen een goed beeld van hun vriendschap en hoe ze in het leven staan. Die vriendschap komt al snel onder druk te staan, met name omdat Adam er bij de pinautomaat achter komt dat hij geen geld meer heeft. Als er dan nog meer zaken niet helemaal verlopen, zoals ze beiden willen, komt er van hun gezamenlijke plannen voor feesten en vrouwen maar weinig terecht. En ook Liam (Chris O’Dowd) en Marion (Eva Löbau) ervaren dat er maar weinig terecht komt van hun verlangen om in India te ontsnappen aan hun thuissituatie. Marion heeft een “time-out” genomen in haar relatie en probeert in een commune zichzelf terug te vinden. Ze mediteert, danst en zingt erop los (wat zo in beeld is gebracht dat het moeilijk is om niet te glimlachen om zoveel naïviteit), maar vindt daar niet de rust waar ze naar op zoek is. Bij het zwembad ontmoet ze een oudere mede-Duitser en klagen ze er soms lustig op los. Liam is op zoek naar mystieke ervaringen, al dan niet met behulp van geestverruimende middelen, en is daarnaast, in sterk gekruide symboliek, ook op zoek naar de volgende aansluiting per bus of trein.

‘Hotel Very Welcome’ heeft een sterke structuur en ondanks de losse verhaallijnen weten de makers er toch een coherent geheel van te maken.

De film heeft goed gekozen muziek en een documentaire-achtige “look and feel”. De camera van Nikolai von Graevenitz (die tevens meeschreef aan het scenario) zit dicht op de huid van de karakters en hij gebruikt daarbij vaak grofkorrelige shots en soms originele camera standpunten. De opnames hebben vier maanden geduurd, met een zeer beperkt budget, terwijl cast en crew last hadden van de hitte en er voedselvergiftiging heerste. Gekoppeld met de onervarenheid van de makers valt het extra op dat de film nergens de schijn wekt heel amateuristisch te zijn.

Op basis van ‘Hotel Very Welcome’ ziet het ernaar uit dat er een veelbelovende carrière voor haar in het verschiet ligt. Heiss kreeg een speciale vermelding op het filmfestival van Berlijn in 2007. Tot slot: de film is zeker aan te raden voor iedere westerlingen die denkt in het Verre Oosten spiritualiteit denkt te kunnen ontdekken of de illusie heeft dat hun geplande backpack trip een unieke ervaring zal zijn, die niemand anders overkomt.

Hans Geurts