House at the End of the Street (2012)

Regie: Mark Tonderai | 100 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jennifer Lawrence, Max Thieriot, Elisabeth Shue, Gil Bellows, Nolan Gerard Funk, Eva Link, Allie MacDonald, Jordan Hayes, Krista Bridges, James Thomas, Hailee Sisera, Craig Eldridge, Jonathan Higgins, Olivier Suprenant, Lori Alter

Moeder Sarah en haar dochter Elissa maken een nieuwe start door te verhuizen van het drukke Chicago naar een statig landhuis in een door weelderige bossen omgeven dorp. In het huis naast het hunne heeft jaren geleden een gruwelijke dubbele moord plaatsgevonden (tegelijkertijd de reden waarom de woning opmerkelijk goedkoop is) waarover in het plaatsje talloze geruchten de ronde doen. Niemand weet echter precies wat er gebeurd is. Als Elissa innig bevriend raakt met haar schuwe en teruggetrokken buurjongen Ryan, de zoon van het vermoorde koppel, wordt na verloop van tijd duidelijk wat zich in het verleden daadwerkelijk heeft afgespeeld. Het blijkt dat de gruwelen meer zijn dan alleen een herinnering aan lang vervlogen tijden…

In de Verenigde Staten kon ‘House at the End of the Street’ voornamelijk rekenen op niet al te beste kritieken. Terecht of niet? Hoe het antwoord op die vraag luidt, hangt een beetje af van je verwachtingen. Hoewel de openingsscène anders doet vermoeden, hebben we hier zeker niet van doen met een heftige horrorfilm waarin het bloed rijkelijk vloeit en gruwelijkheden in rap tempo op de kijker worden afgevuurd. Integendeel, na de heftige opening lijkt ‘House at the End of the Street’ zelfs eventjes te verzanden in een goedkoop stukje tienerdrama. Filmkenners herkennen het geijkte scenario wel: een lichtelijk getroebleerd meisje verhuist naar een nieuwe woonomgeving, kan maar moeilijk aarden en zoekt uiteindelijk toenadering tot het klassieke buitenbeentje. Jennifer Lawrence haalt een voldoende als hoofdrolspeelster en draagster van het verhaal, maar steelt als Elissa nergens de harten van het publiek zoals Katniss Everdeen dat deed in ‘The Hunger Games’.

Net op het moment dat je als liefhebber van het wat spannendere genre je interesse begint te verliezen en dreigt af te haken, komt regisseur Mark Tonderai echter met een aardige twist op de proppen die de film voor de liefhebbers van psychologische thrillers met een horrorrandje weer enigszins interessant maakt. Het verleden en heden rondom Ryans gruwelijke familiegeschiedenis blijkt er in werkelijkheid compleet anders uit te zien dan in het eerste deel van de film is gesuggereerd. De plotwending leidt uiteindelijk tot een paar aardige scènes en een redelijke climax. Toch wordt ‘House at the End of the Street’ nergens echt memorabel. Veel klassieke thrillerelementen waarvan de film zich bedient hebben we al eerder en beter toegepast zien worden. Bovendien vertoont het verhaal qua logica af en toe wat vreemde hiaten en voldoet met name het gedrag in crisissituaties van de meeste hoofdrolspelers aan vrijwel alle genreclichés.

Dat neemt niet weg dat ‘House at the End of the Street’ over de gehele linie toch net interessant en vermakelijk genoeg is om ongeveer anderhalf uur lang draaglijk te blijven. Vooral de verrassende plotwending zorgt er uiteindelijk voor dat het laatste stuk van de film best genietbaar is en de prent niet vroegtijdig als een nachtkaars uitdooft.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 8 november 2012
DVD- en blu-ray-release: 16 mei 2013