House Broken (2009)

Regie: Sam Harper | 84 minuten | komedie | Acteurs: Skyler Stone, Danny DeVito, Caitlin Crosby, Ryan Hansen, Katey Sagal, Brie Larson, Matthew Glave, Thomas F. Wilson, Tony Yalda, Adam Herschman, Parvesh Cheena, Michael Bofshever, Corryn Cummins, Kiernan Shipka, Nick Nervies, Quan Rico, John Farley, Jessica Harper, Gregory Hinton, John S. McClellan, Christine Nguyen, Tabitha Taylor, Shannon Holt, Joshua Lachs, Drew Matthews

Weet jij nog hoe het was toen je vertrok uit je ouderlijk huis om ergens anders te gaan wonen? Misschien was het vanwege studie of werk, misschien ging je samenwonen met een partner? Hoewel een dergelijke stap behoorlijk eng kan zijn zullen de meeste mensen blij zijn als zij onder vader en moeders vleugels vandaan kunnen komen. Je bent eigen baas en je kunt zelf bepalen tot hoe laat je op blijft. Je hebt veel meer vrijheid, een droombeeld voor vele adolescenten.

Zo niet voor Quinn (Skyler Stone) en Elliot (Ryan Hansen), twee broers in de twintig die nog steeds bij hun ouders inwonen. Hun vader (Danny DeVito), die na veertig jaar dienst bij het brandweercorps eindelijk met pensioen gaat, wil hen eigenlijk het liefst het huis uithebben. Hun moeder (Katey Sagal; Peggy uit “Married With Children”) is echter heel erg verknocht aan haar jongens en wil ze onder geen beding het huis uitzetten. Daarop besluit vader om moeder te ontvoeren en mee te nemen op een campingtocht om zo hun zoons te dwingen hun eigen boontjes te doppen. De jongens weten zich aanvankelijk geen raad: er is geen eten en de rekeningen moeten betaald worden. Hun buurman Henry Decker (Thomas F. Wilson; Biff uit ‘Back to the Future’), een collega van hun vader, blijkt niet veel te willen helpen en hun nozemvrienden bieden ook geen uitkomst. Ze vinden echter al snel een oplossing door middel van het verhuren van kamers in het ouderlijk huis. Ondertussen proberen de twee broers hun eigen videobedrijfje van de grond te krijgen en moeten ze zich ook nog bezig houden met vrouwelijke aandacht in de vorm van buitenbeetje Sarah en cheerleader Suzy.

Bij het zien van deze film gaan onwillekeurig vergelijkingen op met andere idiote vriendenkoppels uit films zoals ‘Bill & Ted’s Excellent Adventure’ en ‘Dude, Where’s My Car?’. Vrijbuitende maffe figuren die zich voor een dilemma geplaatst zien en boven zichzelf uit moeten stijgen. Dit lukt uiteindelijk ook wel maar niet tot het volle genot van de filmkijker. ‘House Broken’ is maar bij vlagen leuk maar weet nooit echt te overtuigen. De grappen die wel werken wegen niet op tegen vaak platte scènes die nooit echt doel treffen. Dit komt voornamelijk door het zwakke script. De bijrollen van de toch gerenommeerde komedieacteurs/actrices als Sagal, DeVito en Wilson doen mager aan en de rest van de acteurs stijgen nergens boven zichzelf uit. De makers hebben ook maar amper de negentig minuten weten te vullen hoewel dit laatste natuurlijk ook positief geïnterpreteerd kan worden: het is lekker snel voorbij.

Joost Hoedemaeckers