House Party (2023)

Recensie House Party (2023) CinemagazineRegie: Calmatic | 100 minuten | komedie | Acteurs: Jacob Latimore, Tosin Cole, Karen Obilom, D.C. Young Fly, Shakira Ja’nai Paye, Melvin Gregg, Allen Maldonado, Rotimi, Kid Cudi, Mya, Irie Soule, Tamera Kissen, Andrew Santino, Chinedu Unaka, Jamar Malachi Neighbors, Teddy Ray, Zeus Ley, Bill Bellamy, Nakia Burrise, Renata Walsh, LeBron James, Carlos Davis, Lester Purry, Timothy T. Harris, Jasmin Brown, Walter Jones, Gata, Snoop Dogg, Juvenile, Tinashe, Lil’ Wayne, Odell Beckham Jr., Lena Waithe, Big Sean, Hit Boy

De bevriende Kevin en Damon zijn eigenlijk tegenpolen, al delen ze hun liefde voor feestjes en muziek. Damon is van het type pluk-de-dag. Hij maakt zich geen zorgen om zijn toekomst, maar hij is zo blut dat hij bij zijn tante moet wonen. Kevin beschikt over iets meer verantwoordelijkheidsgevoel, mede omdat hij vader is. Door een domme misstap van Damon raken de twee vrienden een opdracht om een feest te organiseren kwijt. Daarmee is de kans verkeken op extra inkomen, geld dat met name Kevin nodig had voor het financieren van de opleiding van zijn dochtertje Destiny.

Kevin en Damon werken samen bij een schoonmaakbedrijf, waar ze beiden de kantjes ervan af lopen. Desondanks is hun laatste klus bij een van de ongetwijfeld rijkste (en beroemdste) klanten van hun werkgever (je zou verwachten dat hun baas een meer betrouwbare werknemer erop af zou sturen, maar ach). De heren hebben het zelf aanvankelijk nog niet door waar ze zijn beland, al zijn de tekenen duidelijk. De kijker weet het allang: ze zijn in de exorbitant luxueuze villa van basketballegende LeBron James beland.

Als ze tijdens de klus ook deze baan kwijtraken, zijn ze even ten einde raad, maar dan krijgt Damon een ingeving: ze gaan gewoon een groot feest geven in dit huis. LeBron is immers toch twee weken in het buitenland om te mediteren. Kevin sputtert nog wat tegen, maar je weet al hoe het eindigt: ze trommelen wat gasten op uit hun netwerk om te helpen én wat van LeBrons kennissen en tadaa: het feest is in no time in volle gang.

Zoals het stiekeme filmfeestjes betaamt, gaat dit faliekant verkeerd. Niet alleen krijgen Kevin en Damon te maken met een zoekgeraakte koala, een trippende DJ, drie gangsters die wegens de eerder genoemde misstap verhaal komen halen bij Damon, een diefstal van LeBrons NBA Championship ring en een daaraan gerelateerd uitstapje naar de Illuminatie; ook hun vriendschap komt op het spel te staan, waarbij de geijkte verwijten over en weer vliegen. Gelukkig zijn er ook positieve zaken: het feest wordt bezocht door talloze beroemdheden (Mya, Kid Cudi, Snoop Dogg, Big Sean, Juvenile, Lil’ Wayne en Odell Beckham Jr., om er maar een paar te nomen) en de filmpjes gaan al snel viral. En Kevin lijkt eindelijk succes te hebben bij zijn grote liefde Venus.

‘House Party’ is – zoals regisseur Calmatic het verwoordt – geen remake maar een remix van de culthit uit 1990, een film die inmiddels voor vier vervolgen heeft gezorgd. Het gaat nu niet over tieners, maar volwassenen die zich gedragen als tieners. Basketbalfans kunnen gerust zijn: LeBron James heeft zich niet alleen met de productiekant van de film bezig gehouden, maar is ook nog even te zien (vooral in de scène met de hologram met behoorlijk wat zelfspot).

Voor een komedie valt er in ‘House Party’ behoorlijk weinig te lachen, tenzij een koala die stoned is jouw vorm van humor is. Er valt ook weinig te zien van het feest, het gaat meer om de gebeurtenissen erom heen. De chemie tussen de twee hoofdrolspelers, Jacob Latimore (Kevin) en Tosin Cole (Damon), is wel in orde, maar het verhaal is ongeïnspireerd (op het uitstapje naar de Illuminati na). ‘House Party’ kijkt wel makkelijk weg, maar laat geen indruk achter. Zonde van je tijd.

Bioscooprelease: 12 januari 2023
VOD-release: 3 maart 2023 (HBO Max)
VOD-release: 12 april 2023 (Pathé Thuis)