How Many Roads (2005)

Regie: Jos de Putter | 75 minuten | documentaire, muziek

‘How Many Roads’ is bepaald niet de eerste documentaire waarin Bob Dylan de hoofdrol speelt. Bekendste Dylan-documentaire is Don’t Look Back’ (1967) waarin de grote Amerikaanse documentairemaker D.A. Pennebaker de grote Amerikaanse zanger volgt op zijn tournee door Engeland. Een meer recente documentaire is ‘No Direction Home’ (2005) waarin Martin Scorsese aan de hand van archiefmateriaal een portret schildert van de jonge Dylan. De Nederlandse filmer Jos de Putter volgt een heel ander pad. In zijn film ‘How Many Roads’ is geen noot muziek te horen en is Dylan zelf ook nergens te bekennen.

In ‘How Many Roads’ komen elf Amerikanen aan het woord die alle zijn beïnvloed door de teksten van de oude bard. Het interessante is dat zij die teksten allemaal op een andere manier uitleggen. Er is niet alleen een linkse activist die Dylan’s teksten als inspiratie gebruikt maar ook de beheerder van Rightwingbob.com, die zonder van kleur te verschieten de lyrics van Dylan een rechtse draai geeft. Iedere geportretteerde claimt zo zijn eigen Dylan, van een strijdlustige jood tot een vrouw die in de teksten van Dylan een profetie heeft gezien van 9/11.

Zo vertelt ‘How Many Roads’ het verhaal van een orakel wiens onnavolgbare teksten iedere interpretatie kunnen doorstaan. Bovendien zijn het portretten van mensen die een anker nodig hebben om zich staande te kunnen houden, zoals de labiele vrouw die gelooft dat zij al in haar zoveelste leven is beland.

Maar deze film is niet alleen inhoudelijk interessant. Jos de Putter heeft ‘How Many Roads’ in een zeer strakke vorm gegoten. Alle portretten kennen dezelfde opbouw en zijn voorzien van een titel uit een van Dylan’s Songs. Bovendien zijn de beelden van een opmerkelijk groen Amerika oogstrelend mooi. Zo bewijst deze intelligente en mooi vormgegeven documentaire andermaal de grote klasse van Jos de Putter.

Bioscooprelease: 1 juni 2006