How to Be (2008)

Regie: Oliver Irving | 81 minuten | drama, komedie | Acteurs: Robert Pattinson, Rebecca Pidgeon, Powell Jones, Jeremy Hardy, Michael Irving, Mike Pearce, Johnny White, Alisa Arnah, Joe Hastings, Biddy Rowe, Tim Rowe, Bart Kusse, Augustin Irving, Mirabel Kelly, Bernard Kelly, Michael Williams, Nic Tuft

Robert Pattinson werd in 2008 in een klap wereldberoemd door zijn rol als vampier Edward in de ‘Twilight’ serie. Net voordat hij hiermee definitief doorbrak bij het grote publiek maakte hij de kleine film ‘How to Be’.

Wanneer iemand zoals Pattinson op jonge leeftijd populair wordt en doorbreekt bij een jong publiek, krijgt hij al snel het imago van mooie jongen waarbij er meteen vaak van uitgegaan wordt dat hij ook niet zoveel kan. Daarom zijn de films die Pattinson los van ‘Twilight’ maakt vrij belangrijk voor zijn imago, omdat hij hierin de kans krijgt om te laten zien wat hij echt kan. In ‘How to Be’ speelt hij in ieder geval een personage dat veel verschilt van het karakter waarmee hij zo beroemd is geworden. ‘How to Be’ is een eigenzinnige komedie over een jongen die niet zo goed weet wat hij met zichzelf aan moet. Hij krijgt daarbij weinig steun van zijn kille ouders en eigenaardige vrienden. Hij huurt een zelfhulpcoach uit Canada in om hem te helpen zijn leven op de rit te krijgen, maar of dit nou zo’n goed idee was…

‘How to Be’ is een eigenaardige film. Op papier klinkt het gegeven dat een verwarde jongeman een vreemde zelfhulpcoach inhuurt, die op de meest rare momenten ineens bij hem opduikt, heel grappig en dat had de film ook kunnen zijn. Het probleem is alleen dat het nergens komisch wordt, sterker nog: er zit in deze komedie eigenlijk geen een moment waar je om moet lachen. Dit ligt niet aan Pattinson. De acteur doet wat hij kan met de tekst die hem gegeven is. Pattinson beschikt ongetwijfeld echt wel over acteertalent, dit is alleen niet de film waarin hij dit kan laten zien. Ook de andere acteurs in de film zijn niet slecht, het zijn vooral de personages zelf die niet aanspreken. Het grootste probleem van ‘How to Be’ is het scenario, dat gewoon echt niet goed geschreven is. Het verhaal is absurd maar niet op een manier die grappig is. Het grootste pluspunt van de film is dat hij niet te lang duurt. ‘How to Be’ is vooral pijnlijk om naar te kijken, tenzij je een grote fan ben van Pattinson en een film voor jou al geslaagd is wanneer hij er in voorkomt. Voor alle andere stervelingen is ‘How to Be’ jammer genoeg niet de moeite waard.

Sylvia Bakker