How to Be Single (2016)

Regie: Christian Ditter | 109 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Dakota Johnson, Rebel Wilson, Leslie Mann, Alison Brie, Damon Wayans Jr., Anders Holm, Nicholas Braun, Jake Lacy, Jason Mantzoukas, Colin Jost, Mickey Gooch Jr., Sarah Ramos, Vanessa Rubio, Zani Jones Mbayise, Brent Morin, Kay Cannon, Judith Lightfoot Clarke, Patrick Boll, Anna Eilinsfeld, Charlotte Kirk

De mozaïekfilm is geen verrassing meer binnen het romantische genre. Na onder andere ‘Love Actually’ en het Nederlandse ‘Mannenharten’ worden vele liefdesfilms op deze manier gepresenteerd. Christian Ditter laat in de mozaïekfilm ‘How to Be Single’ vier vrouwen in New York City – de stad van de singles – op hun eigen manier zoeken naar liefde.

Alice (Dakota Johnson) heeft tijdens haar studie op de universiteit altijd een relatie gehad. Nu ze gaat werken, heeft ze tijd nodig om zichzelf te leren kennen. Voordat ze naar New York vertrekt, waar ze een baan heeft gekregen bij een advocatenkantoor, maakt ze het uit met Josh (Nicholas Braun). Tijdens haar eerste werkdag maakt ze kennis met Robin (Rebel Wilson). Robin laat er geen gras over groeien en de twee gaan direct op mannenjacht na hun werk. In een discotheek in New York – waar anders – opent Ditter zijn verhaal. De rebelse Robin gaat uit haar dak en probeert mannen te versieren. Met opzwepende muziek worden we meegenomen in de wereld van single vrouwen.

Alice en Robin worden de volgende dag wakker bij de zus van Alice, Meg (Leslie Mann). Meg is een workaholic, die eigenlijk geen tijd heeft om zich bezig te houden met mannen. Één probleem: ze heeft een kinderwens. Dan is er nog Lucy (Alison Brie) die boven de bar woont van Tom (Anders Holm), waar regelmatig de feestjes plaats vinden in ‘How to Be Single’. Zij is druk bezig met het online vinden van de juiste man, zonder eigenlijk oog te hebben voor de mannen om haar heen. Het verhaal neemt de kijker gestaag mee in de zoektocht naar de juiste man, met de daarbij behorende complicaties.

Hoewel ‘How to Be Single’ een mozaïekfilm is, is de verhaallijn van Alice de belangrijkste in de film. Zij is de bindende factor tussen Robin en Meg. Het verhaal van Lucy hangt er helaas wat bij, want de vier komen nooit echt in contact met elkaar. Jammer, want het online daten waarop Lucy zich richt, is toch wel van deze tijd. Zonde dat dit zo mager uitgewerkt is. Het single leven van de naïeve Alice gaat op en neer, ze is eindelijk single zoals ze graag wilde, maar kan nog steeds geen eigen keuzes maken.

Rebel Wilson zorgt voor het komische aspect. Hoewel zij maar een bijrol heeft, zorgt ze voor het tempo in de film met haar grove grappen. De boodschap die Ditter meegeeft aan de singles; ken eerst jezelf voordat je je bindt, wordt dan ook alleen opgepikt door het personage van Rebel Wilson. Zij heeft schijt aan alles en doet als enige echt waar ze zelf zin in heeft.

Het is jammer dat Ditter in ‘How to Be Single’ toch wat voor de hand liggende keuzes maakt omtrent het single zijn. Drank en feestjes zijn de associaties die hij kiest en hij laat veel gebeurtenissen plaatsvinden rond de feestdagen. Zijn boodschap, dat het niet erg is om single te zijn, dat dat zo zijn voordelen heeft, raakt zo ondergesneeuwd in de film.

Marjolein Linstra

Bioscooprelease: 11 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 11 mei 2016