How to Build a Girl (2019)

Regie: Coky Giedroyc | 102 minuten | komedie | Acteurs: Beanie Feldstein, Cleo, Dónal Finn, Paddy Considine, Laurie Kynaston, Stellan Powell, Freya Perry, Harper Perry, Violet Amer, Sarah Solemani, Andi Oliver, Michael Sheen, Sue Perkins, Mel Giedroyc, Alexei Sayle, Lily Allen, Gemma Arterton, Jameela Jamil, Lucy Punch, Sharon Horgan, Chris O’Dowd, Joanna Scanlan

Het leven van een 16-jarig buitenbeentje valt niet mee. Zeker niet als je in Wolverhampton woont ergens in de jaren 90. Zeker niet als je een dikkig meisje bent, met een bril op je neus en je hoofd in de boeken. En al helemaal niet wanneer je vader een miskend muzikant is, je moeder last heeft van een postnatale depressie en je zit opgescheept met een stuk of wat broers en zussen in een veel te kleine woning.

Om aan die ellende te ontsnappen wil buitenbeentje Johanna het maken als poëet, maar na een mislukte voordracht op de regionale tv probeert ze het maar als muziekrecensent. Tot haar eigen verbazing wordt ze aangenomen bij het hippe blad DME en gaat ze aan de slag onder de naam Dolly Wilde. Daarbij ontpopt ze zich als knetterharde criticus en compromisloos feestbeest. Met een zwak voor mooie mannen, zoals de gevoelige muzikant John Kite.

In de coming-of-age komedie ‘How to Build a Girl’ zien we hoe Johanna steeds meer verdwijnt in haar alter ego. Om het licht te houden wordt dit alles aangelengd met een stevige dosis Britse humor. Soms plat, soms geestig, soms slim, zelden origineel. Wel origineel zijn Johanna’s helden, opgeplakt op de muur van haar kamer. Die helden (Freud, Marx, de zusjes Brontë, Sylvia Plath) geven raad, ieder vanuit zijn expertise. Dus wanneer Johanna zelfdoding overweegt, denkt Freud er het zijne van en weet Plath nog wat handige tips.

Qua verhaal is ‘How to Build a Girl’ het Britse antwoord op ‘Almost Famous’, maar spelend in het milieu van ‘The Commitments’. We hebben het allemaal eerder gezien: de sociale drive van een buitenbeentje, de ambigue verhouding met artiesten, de lol van het schrijven. Dat recensenten etterbakken zijn wisten we ook al langer. Daar tegenover staan fijne muziek, een passend tijdsbeeld en sterke acteurs. De Amerikaanse (!) Beanie Feldstein zet een overtuigende Johanna/Dolly neer, en verder zien we bekende namen als Paddy Considine, Alfie Allen, Michael Sheen, Gemma Arterton en Lucy Punch in grote en minder grote rollen.

‘How to Build a Girl’ zou dertig jaar geleden vast een megahit zijn geweest, maar voor een film uit 2019 mist hij originaliteit. Grappig, vlot en levenslustig is hij zeker, maar het niveau van ‘Almost Famous’ haalt hij zelden of nooit. Wat ook weer geen schande is.