How to Describe a Cloud (2013)

Regie: David Verbeek | 80 minuten | drama | Acteurs: Lu Huang, Yi-Ching Lu, Pong-Fong Wu

De openingscredits van ‘How to Describe a Cloud’ gaan gepaard met beelden van verscheidene sciencefiction werelden. Het is een eerste signaal van het spel met de werkelijkheid dat de film speelt. Wanneer de jonge Koreaanse vrouw Liling verneemt dat haar moeder door een kankertumor haar zicht heeft verloren, neemt ze samen met haar broer de zorg van de oude vrouw op zich. Maar naast het onvermijdelijke ouderdom is er meer met haar moeder aan de hand: ze beweert een zesde zintuig ontwikkeld te hebben die haar de mogelijkheid geeft om toch wat van de wereld te ervaren. Aanvankelijk gelooft Liling niks van de strapatsen van haar moeder en zoekt ze verklaringen in de wetenschappelijke hoek, maar geleidelijk raakt ze meer en meer ontvankelijk voor de buitengewone opvattingen van de oude vrouw.

Om de vervreemding van het bovennatuurlijke extra kracht bij te zetten, krijgt de belichting een elementaire functie. Al met de eerste beelden van de grote stad waarvan Liling naar haar moeder op het platteland trekt, neemt het licht een belangrijke plaats in. Het biedt contrast tussen de stad en het rurale gebied daarachter. Het verhoogt de voelbare eenzaamheid van die grote stad. Het kan gezien worden als metafoor van het zicht en perceptie. “Want hoe kan je de dingen beschrijven die je ziet”, zo vraagt een goede gepensioneerde vriend aan Liling. Vooral dat laatste is van wezenlijk belang in ‘How to Describe a Cloud’. Uit het licht en de contrasten spreekt de mate waarop de personages en de toeschouwer zicht hebben op de gebeurtenissen die hun omgeven. Daarnaast zijn er veel wisselingen van scherpte(diepte) die ook spelen met het idee van het beperkte gezichtsveld tegenover een meer alziende spiritualiteit. Nadeel is wel dat de Nederlandse regisseur heel veel gebruik maakt van dit soort trucage waardoor het soms kan aanvoelen als een gimmick.

Doordat ‘How to Describe a Cloud’ volledig Aziatisch gesproken is, draagt het bij aan de vervreemding die de film aanreikt. Het zorgt ervoor dat de film out of place aanvoelt (net als bijvoorbeeld Aziatische horror), wat de spanning doet verhogen. Dat gevoel wordt verder versterkt door het geraffineerde geluid, het beperkte kleurenpalet en de dialoog. Wie iets als een pompeuze aflevering van The X-files verwacht, komt bedrogen uit. De subtiliteit waarmee Verbeek aan de slag is gegaan, zorgt ervoor dat de film precies de juiste, gevatte sfeer weet op te roepen.

Voor wat als een tussendoortje gepresenteerd is, in afwachting van de financiering voor zijn primaire projecten, is ‘How to Describe a Cloud’ geen lichtzinnige film geworden. Nederlander David Verbeek nam de film op met een zeer kleine crew en een alledaagse spiegelreflexcamera en weet daar een groots resultaat mee te halen.

Wouter Los

Bioscooprelease: 17 oktober 2013