How to Lose a Guy in 10 Days (2003)

Regie: Donald Petrie | 116 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kate Hudson, Matthew McConaughey, Kathryn Hahn, Annie Parisse, Adam Goldberg, Thomas Lennon, Michael Michele, Shalom Harlow, Robert Klein, Bebe Neuwirth, Samantha Quan, Justin Peroff, Celia Weston, James Murtaugh, Archie MacGregor

Andie Anderson is een journaliste die graag over serieuze dingen wil schrijven, maar helaas heeft haar baas nog niet genoeg van haar gelezen. Tot die tijd schrijft ze “how to…”-stukjes, zoals “How to Talk Your Way Out of a Parking Ticket” of “How to Use the Best Pickup Lines”. Als een collega voor de zoveelste keer gedumpt wordt door haar zoveelste liefde van haar leven, omdat ze te aanhankelijk en onzelfstandig is, besluit Andie twee vliegen in één klap te slaan, namelijk haar collega te helpen met tips en weer een nieuw artikel te schrijven, dat haar hopelijk de kans geeft voortaan te schrijven wat ze zelf wil. Haar baas, gespeeld door Bebe Neuwirth, vindt het een geweldig idee en belooft haar dat ze na dit artikel meer initiatief mag tonen.

Op de avond dat Andie van plan is een kerel aan de haak te slaan, om hem na tien dagen weer te dumpen, ontmoet ze Benjamin Barry, niet wetende dat hij net een weddenschap heeft afgesloten om een vrouw binnen tien dagen verliefd op hem te laten worden, zodat ze mee kan naar het feest dat door een grote opdrachtgever, een diamantair, georganiseerd wordt. Als ze echt verliefd op hem is, dan krijgt Benjamin de kans om de reclamecampagne voor de diamantair te maken. De twee zien elkaar, flirten met elkaar en de avond eindigt in het appartement van Benjamin. Vervolgens doet Andie haar uiterste best om als een absolute Psycho over te komen, dan is ze weer poeslief, dan weer sexy en onderhoudend, maar meestal is ze onuitstaanbaar, egoïstisch en klef. “Bennykins” heeft moeite om haar niet te dumpen, maar goed, het is voor een goed doel!

Het verhaal van deze film is origineel, maar niet erg geloofwaardig. Een journalist van het kaliber van Andie Anderson kan toch ook wel bedenken dat je ook een artikel kunt schrijven zonder het in de praktijk toe te passen? Maar goed, had ze dit gedaan, dan was deze geweldig leuke komedie nooit ontstaan, dus daar stappen we dan maar overheen.

Beide hoofdrolspelers stralen op het scherm. Er is een onmiskenbare chemie tussen McConaughey en Hudson, je gelooft echt dat ze dol op elkaar zijn. Kate Hudson is vooral bekend als dochter van Goldie Hawn en Bill Hudson, maar heeft nooit op het succes van haar moeder geleund. Ze heeft ongelofelijk veel talent en kan een kamer doen oplichten met haar lach. Haar belangrijkste rol tot nu toe was in de film ‘Almost Famous’, maar met deze film zal ze zeker bij het grote publiek doorbreken. Haar volgende films zijn ‘Alex and Emma’, ‘Le Divorce’ en ‘Raising Helen’. Hier kunnen we ons op gaan verheugen! Matthew McConaughey is al bijna een oude rot in het vak, hij heeft al aan nagenoeg dertig films meegewerkt. Er zit ontzettend veel leuke humor in de film, eigenlijk blijf je met een grijns van oor tot oor naar de film kijken.

Bioscooprelease: 28 mei 2003