How to Train Your Dragon 2 – Hoe tem je een draak 2 (2014)

Regie: Dean DeBlois | 102 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Jay Baruchel, Cate Blanchett, Gerard Butler, Craig Ferguson, America Ferrera, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, T.J. Miller, Kristen Wiig, Djimon Hounsou, Kit Harington, Kieron Elliott, Philip McGrade | Nederlandse stemmencast: Patrick Martens, Terence Schreurs, Thekla Reuten, Géza Weisz, Tygo Gernandt

Na het verrassende succes van ‘How to Train Your Dragon’ uit 2010 kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Zo gaat dat nu eenmaal met goedlopende animatiefilms, en de wereld viel massaal voor de avonturen van de Vikingzoon Hiccup (stem van Jay Baruchel) en zijn kersverse drakenvriend Toothless. Maar het is altijd maar afwachten wat er van zo’n sequel terechtkomt; wordt deze puur gemaakt om nog meer geld te verdienen, of geven de makers echt om de door hen gecreëerde personages en streven ze ernaar een nóg betere film te maken? ‘How to Train Your Dragon 2’ (2014) valt in de tweede categorie. Net zoals in andere sequels gebeurt er ook hier meer dan in het eerste deel en zijn er meer personages bij betrokken, maar het verhaal is perfect uitgebalanceerd en de nieuwe personages hebben een wezenlijke bijdrage in het geheel. ‘How to Train Your Dragon 2’ is een schoolvoorbeeld van hoe je een goede vervolgfilm moet maken, zonder aan animatievermogen in te boeten. Sterker nog, misschien is dit tweede deel nog wel beter dan het eerste!

Sinds het einde van deel een zijn er vijf jaren verstreken op het eiland Berk. Hiccup en zijn vrienden zijn inmiddels bijna volwassen, maar spelen nog altijd graag een potje drakenrace tegen elkaar (de spetterende scène aan het begin van de film, die wel wat weg heeft van het ‘quidditch’ uit de ‘Harry Potter’-reeks, is vast een smakelijk voorproefje van wat we allemaal nog aan animatiespektakel zullen gaan zien). Waar zijn vader Stoic the Great (Gerard Butler) hem wil voorbereiden op zijn nieuwe rol als leider van het eiland Berk, zoekt Hiccup liever het avontuur op met zijn drakenvriend Toothless, om de wijde Vikingwereld om hem heen te ontdekken. Hij weet inmiddels niet beter dan dat draken en mensen vreedzaam samenleven, maar tijdens een van zijn ‘ontdekkingsreizen’ komt hij erachter dat dat lang niet overal zo is. Dan stuit Hiccup op de beruchte drakenjager Drago Bludvist (Djimon Hounsou), die eropuit is de vrede die er heerst tussen draken en mensen te verstoren. Het is aan Hiccup en Toothless om honderden drakenstrijders te recruteren om de Drakenberg te verdedigen tegen het imposante leger van Drago. De hulp van de mysterieuze drakenbeschermster Valka (Cate Blanchett) is daarbij zeer welkom.

Net als het eerste deel is ook deze sequel gebaseerd om de boekenreeks van de Britse schrijfster Cressida Cowell, maar het grote brein achter de filmreeks is Dean DeBlois die er met zijn creatieve team in geslaagd is het al fantastische eerste deel te evenaren en op sommige vlakken zelfs te overtreffen. Nog buiten de duizelingwekkende animaties gerekend – dankzij nieuwe technieken is het niveau nog weer verder omhoog gekrikt, met een adembenemend mooi resultaat, zeker in 3D – kent ‘How to Train Your Dragon 2’ een al even sterk verhaal als zijn voorganger. Intelligent, maar ook grappig. Waar nodig, schuwt men niet om dappere en (vooral voor de jeugdige doelgroep) confronterende beslissingen te nemen. In een wereld waar mensen en draken moeten vechten om te overleven gebeuren nu eenmaal weleens heftige dingen. En hoewel er met een positieve noot geëindigd wordt, valt er ook wat te betreuren. Het hoort allemaal bij de soms meedogenloze wereld die DeBlois en DreamWorks hebben gecreëerd en juist dat maakt deze filmreeks authentiek. Wat ook erg knap is, is dat zwaardere gebeurtenissen moeiteloos worden afgewisseld met lichtere en dat er genoeg ruimte is voor grapjes en knipogen.

Het is een zegen voor de film dat de gehele stemmencast uit het eerste deel terug is gekeerd voor het vervolg. Naast Baruchel en Butler, betekent dat dat ook Jonah Hill, America Ferrara, Kristen Wiig, TJ Miller, Craig Ferguson en Christopher Mintz-Plasse weer van de partij zijn. Een topcast die nog eens wordt aangevuld met de stemmen van Djimon Hounsou, Cate Blanchett en Kit Harington. ‘How to Train Your Dragon 2’ is verre van een doorsnee vervolgfilm. Dean DeBlois en co durven het aan om risico’s te nemen en slagen er wonderwel in hun film nog meer diepgang te geven. Ze weten zelfs je emoties aan te spreken, want natuurlijk bijzonder knap is voor een animatiefilm en wat we alleen eerder meemaakten bij de creatieve hoogtepunten in dat genre (uit de hoogtijdagen van Pixar). Wetende dat dit het tweede deel is in een trilogie, kijken we met smart uit naar het slotstuk. Alleen al om te weten hoe DeBlois zichzelf opnieuw gaat overtreffen!

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 2 juli 2014
DVD- en blu-ray-release (ook 3D): 19 november 2014