Huda’s Salon (2021)

Recensie Huda's Salon CinemagazineRegie: Hany Abu-Assad | 91 minuten | drama, thriller | Acteurs: Maisa Abd Elhadi, Ali Suliman, Samer Bisharat, Manal Awad, Omar Abu Amer, Kamel El Basha, Angham Khalil, Jalal Masarwa, Amira Diab, Ziad Jarjoura, Tamara Abu Laban, Bashar Shhaden, Ala Rezio

De spanningen in Israël lopen al decennia hoog op, zo ook in het wereldberoemde stadje Bethlehem. De stad is volledig ommuurd en wordt bezet door de Palestijnen. Huisvrouw Reem (Maisa Abd Elhadi) is een vaste klant bij kapster Huda (Manal Awad) en wordt ongevraagd betrokken bij het conflict tussen de Israëliërs en Palestijnen. Huda is namelijk onderdeel van de Israëlische geheime dienst en chanteert vrouwen met een ongelukkig huwelijk om zo informatie te krijgen over plannen van de Palestijnen.

De openingsscène van ‘Huda’s Salon’ is direct aangrijpend. Reem en Huda praten in een kapsalon over doodnormale ergernissen zoals Facebook, wanneer Huda plotseling Reem drogeert en haar naakt fotografeert met een man waarvan later blijkt dat hij een compagnon van Huda is. Huda chanteert Reem wanneer ze weer bij zinnen komt en geeft haar de optie om mee te werken met de Israëlische geheime dienst (en dus de Palestijnen te verraden), of niet meehelpen met als gevolg dat haar echtgenoot de naaktfoto’s zal vinden. Geshockeerd loopt Reem met haar baby naar huis, niet wetende wat ze moet doen. Ze heeft namelijk geen interessante informatie over wat de Palestijnen van plan zijn. Haar echtgenoot Yousef (Jalal Masarwa) is van nature achterdochtig en zal haar niet geloven. Terwijl Reem worstelt met haar probleem, wordt Huda midden in de nacht ontvoerd door Palestijnse vrijheidsstrijders. Daar wordt ze ondervraagd door vrijheidsstrijder Hasan (Ali Suliman), die haar een verrader van het volk noemt. Langzaam maar zeker wordt duidelijk waarom Huda een belangrijke schakel is voor de Israëliërs en wat de rol van vrouwen zoals Reem is.

Dat de openingsscène veelbelovend is, betekent helaas niet dat de rest van de film interessant blijft. De Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu-Assad legt in verschillende interviews uit dat het verhaal van Reem er een is die gebaseerd is op waargebeurde verhalen van Palestijnse vrouwen. Helaas is de boodschap van de film niet erg overtuigend. Dat komt voornamelijk door het tempo van de film en de constante afwisseling van scènes van Reem en Huda, die beiden om verschillende redenen slachtoffer zijn van het conflict in Israël. Er is een gebrek aan interessante ontwikkelingen, waardoor de film niet spannend of ontroerend is ondanks dat het een uniek verhaal is waar veel potentie in zit. Een van de weinig opvallende scènes is een diner dat Reem heeft met haar schoonfamilie. Er heerst een gezellige sfeer, maar Reem zit diep in haar gedachten verzonken. Dit is een duidelijke hommage aan de Roemeense dramafilm ‘4 Months, 3 Weeks and 2 Days’ waarin een soortgelijke situatie zich afspeelt. Behalve dat brengt ‘Huda’s Salon’ weinig nieuws. Dit is jammer, want er zit een erg spraakmakend verhaal verscholen in de film waar genoeg over verteld kan worden.

‘Huda’s Salon’ probeert de grote problemen die Palestijnse vrouwen hebben aan te kaarten, maar weet dit niet op een boeiende manier te brengen. Regisseur Abu-Assad heeft met zijn film wel een onderwerp op de agenda gezet waar meer over verteld kan worden. Een van de lichtpuntjes van ‘Huda’s Salon’ is dat er hopelijk meer films gemaakt worden over de onmogelijke situatie waarin onschuldige Palestijnse en Israëlische vrouwen belanden.

Job Vijftigschild

Bioscooprelease: 26 mei 2022
VOD-release: 24 augustus 2022