Hue and Cry (1947)

Regie: Charles Crichton | 82 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Harry Fowler, Frederick Piper, Vida Hope, Heather Delaine, Douglas Barr, Stanley Escane, Ian Dawson, Gerald Fox, David Simpson, Albert Hughes, John Hudson, David Knox, Jeffrey Sirett, James Crabbe, Joan Dowling, Jack Warner, Alastair Sim, Valerie White, Jack Lambert, Paul Demel, Alec Finter

Het jaar is 1947. De jonge scholier Joe Kirby en zijn vrienden vervelen zich in de puinhopen van naoorlogs London. Om de tijd te doden lezen ze een spannend verhaal in hun favoriete jeugdblad. In het verhaal komt een bestelwagen voor die drie houten kisten vervoerd met lijken. Niet veel later ziet Joe op straat een bestelwagen met hetzelfde nummerbord als die uit het verhaal. En in die bestelwagen… drie houten kisten waarin gemakkelijk drie lijken passen.

De geschrokken Joe roept zijn vrienden bijeen om deze merkwaardige zaak uit te zoeken. Hierbij komen ze in contact met de excentrieke schrijver van het verhaal, met behulpzame en minder behulpzame politieagenten, met een duistere boevenbende, met een juwelier die op het punt staat beroofd te worden en met het rioolsysteem onder London. Met iedere ontmoeting komen ze dichter bij een oplossing van het mysterie en dichter bij het gevaar.

De Engelse avonturenjeugdkomedie ‘Hue and Cry’ (van regisseur Charles Crichton, onder meer ‘A Fish Called Wanda’) is minder spannend dan bovenstaande doet vermoeden. In de film gaan spanning en humor hand in hand, waarbij de ingenieuze plot de boel moeiteloos aan de gang houdt. Die plot kent zo veel leuke wendingen, slimme vondsten en onverwachte gebeurtenissen, dat alleen dat al genoeg is om de aandacht er de volle 80 minuten bij te houden.

Omdat dit een film is voor jong en oud, varieert de humor van witty en satirisch tot lomp en infantiel, zonder ooit aan aanstekelijkheid te verliezen. Vanaf de inventieve openingscredits tot de geestige laatste scène wordt het hoge humorniveau vastgehouden. Ook de afwisseling van spannende en geestige scènes is nagenoeg perfect. Zonder dat het ooit een nagelbijter wordt, kent de film genoeg spanning om de kijker erbij te houden.

De grootste troef van ‘Hue and Cry’ is een onbedoelde, die ook nog versterkt is door het verstrijken van de tijd. Het verhaal speelt zich af in het naoorlogse London, dat een tegelijk ellendig en fotogeniek decor biedt. Braakliggend land, ruïnes, hele straten waarin nog maar een paar huizen overeind staan. Het geeft deze film, die filmisch toch al de nodige innovaties kent, nog een extraatje.

Al met al is deze komedie uit de befaamde Engelse Ealing Studio de moeite dus zeker waard. Dat de film in Nederland de titel ‘Houdt den dief!’ meekreeg, moeten we maar zien als een bonus.

Bioscooprelease: 15 augustus 1947
VOD-release: 1 januari 2022 (Netflix)