Huisvrouwen bestaan niet 2 (2019)

Recensie Huisvrouwen bestaan niet 2 CinemagazineRegie: Aniëlle Webster | 105 minuten | komedie | Acteurs: Jelka van Houten, Eva van de Wijdeven, Loes Luca, Leo Alkemade, Kay Greidanus, Leopold Witte, Jim Bakkum, Fred van Leer, Tina de Bruin, Henry van Loon, Patrick Martens, Robert de Hoog, Leny Breederveld

Tussen de stapels romantische komedies die in ons land jaarlijks worden uitgebracht, viel ‘Huisvrouwen bestaan niet’ (2017) twee jaar geleden op een positieve manier op. Niet omdat het verhaal nou zo geniaal in elkaar stak of origineel was, maar vanwege de aansprekende personages die worstelden met zaken waar alle vrouwen wel eens mee te maken hebben (gehad). De herkenbaarheid was de grote troef, naast het sterke acteerwerk van hoofdrolspeelsters Jelka van Houten, Loes Luca en Eva van de Wijdeven. Aan de basis van de film stond ‘De huisvrouwmonologen’, de roman uit 2013 van schrijfster en columniste Sylvia Witteman – die overigens niet de credits kreeg toebedeeld op de aftiteling – die door Rick Engelkes vertaald werd naar eerst het theater en later het witte doek. En nu is er dan ‘Huisvrouwen bestaan niet 2’ (2019), niet zozeer een vervolg maar een film die dezelfde drie vrouwen volgt in hun alledaagse bestaan, alleen nu een paar jaar later. Het scenario komt opnieuw voor rekening van Richard Kemper (‘Veldhuis & Kemper’) en regisseur van dienst is Aniëlle Webster, die ook al verantwoordelijk was voor de eerste film en die een druk jaar heeft; twee maanden geleden kwam een andere door haar geregisseerde Nederlandse romkom uit, ‘Wat is dan liefde’ (2019).

In ‘Huisdieren bestaan niet 2′ mogen we opnieuw meekijken in het leven van flower power-moeder Loes (Loes Luca) en haar dochters Marjolein (Jelka van Houten) en Gijsje (Eva van de Wijdeven). Loes heeft ook (jonge) mannelijke aandacht niet te klagen maar begint het tinderen een beetje zat te raken. De generatiekloof met jongens als Boy (Robert de Hoog), die zeker de helft zo jong is, wordt nu echt merkbaar en Loes begint zowaar te verlangen naar iemand van haar eigen leeftijd. Als Bernd (Leopold Witte), schrijver van zelfhulpboeken en zelfbenoemd levenscoach haar pad kruist, is ze verkocht. Gijsje is inmiddels moeder van een zoontje, maar is nog altijd even perfectionistisch en ambitieus. Haar vriend Jasper (Kay Greidanus) heeft ze stevig onder de duim en ook op het reclamebureau waar ze werkt heeft ze de touwtjes stevig in handen. Haar bureau blijkt in de race voor een belangrijke award en dat zet Gijsje alleen nog maar verder op scherp. Maar of haar omgeving daar nou zo blij mee is…? Marjolein ploetert er vrolijk op los met haar drie kinderen en haar blog over het leven als huisvrouw en moeder. Ze raakt echter van slag als ze op haar mans telefoon mysterieuze berichtjes leest van een vrouw. Heeft haar Huib (Leo Alkemade) een affaire? Het vuur in hun relatie is wel behoorlijk bekoeld, dus probeert ze eerst de boel wat op te stoken met spannende (maar nogal ingewikkelde) lingerie en seksspeeltjes, maar dat werkt alleen maar averechts. Dus besluit ze Huib maar eens te volgen. Wat ze dan aantreft maakt haar op z’n zachtst gezegd niet vrolijk…

We doen allemaal maar wat, dat is het onderliggende motto van ‘Huisvrouwen bestaan niet’ (zowel deel 1 als deel 2!). Het draait hier om vrouwen die lijken op onszelf, of op iemand die we kennen. Vrouwen die alle ballen hoog proberen te houden, die een gezin en een huishouden runnen, daarnaast ook nog werken (en serieus genomen willen worden in hun werk), er willen zijn voor hun partner, familie en vrienden. Er moet tussendoor ook nog gesport worden en dat moet dan allemaal met een glimlach gebeuren. ‘Huisvrouwen bestaan niet 2’ steekt er niet zozeer de draak mee, maar houdt vrouwen een spiegel voor: zie jezelf een ploeteren en worstelen. De een (Gijsje) probeert krampachtig het perfecte plaatje hoog te houden (zeker naar de buitenwereld toe), de ander (Marjolein) heeft dat ideaalbeeld allang losgelaten en stuntelt zich door het leven. En Loes, die altijd een losbandig leven leidde, komt tot het besef dat ze achteraf gezien de zaken misschien anders had moeten aanpakken. Dit zijn vrouwen die je buurvrouw hadden kunnen zijn. Ze worden ook nog eens geweldig vertolkt door Van de Wijdeven, Van Houten en Luca. Vooral Van Houten is op dreef; zij heeft de beste oneliners en kan heerlijk uit haar slof schieten. In dit soort rollen doet ze zeker niet onder voor haar beroemde oudere zus Carice. Ook de bijrollen worden leuk ingevuld, met Alkemade als de soms wat onnozele Huib en Fred van Leer en Patrick Martens als een met Marjolein bevriend homostel dat in de slotakte een cruciale bijdrage heeft. In nóg kleinere rollen zien we onder anderen Henry van Loon, Jim Bakkum, Tina de Bruin, Leny Breederveld, Sabri Saad El-Hamus en scenarioschrijver Richard Kemper.

‘Huisvrouwen bestaan niet 2’ probeert niet opnieuw het wiel uit te vinden en maakt zich heus af en toe wel schuldig aan afgezaagde grapjes (de toestand met het seksspeeltje had bijvoorbeeld niet gehoeven), maar net als het eerste deel biedt ook deze film weer een feest der herkenning voor vrouwen in het algemeen en moeders in het bijzonder. Realistische personages, geportretteerd door drie uitstekende actrices. Laat je de levens van Marjolein, Loes en Gijsje inslepen en pieker en worstel lekker met hen mee. Alleen al het besef dat je niet de enige bent die altijd en eeuwig op zoek is naar rust, overzicht en balans in je leven is een geruststellend besef!

Bioscooprelease: 12 december 2019
VOD-release: 27 maart 2020
DVD-release: 22 april 2020