Humpday (2009)

Regie: Lynn Shelton | 94 minuten |  komedie | Acteurs: Mark Duplass, Joshua Leonard, Alycia Delmore, Lynn Shelton, Trina Willard

In de Amerikaanse arthouse comedy ‘Humpday’ besluiten twee door drugs en alcohol bedwelmde vrienden om maar eens een pornofilm te maken. Sterker nog, een pornofilm waarin twee heteromannen homoseks bedrijven. Sterker nog, een pornofilm waarin ze zelf de hoofdrol spelen. En wat nog wel het sterkste is: als de dag erna de hashwalmen zijn opgetrokken, besluiten de vrienden het plan door te zetten.

Het knappe aan ‘Humpday’ is dat regisseuse/scenariste Lynn Shelton deze premisse aannemelijk weet te maken. In eerste instantie zorgt de mannelijk rivaliteit ervoor dat geen van de vrienden zich wil terugtrekken. Later blijken er complexere zaken te spelen. Het lukt Shelton (zij het maar net) om die complexere zaken geloofwaardig te maken, dus aanvaardbaar voor de kijker.

In ‘Humpday’ vind je nauwelijks echte grappen, maar sommige situaties zijn hilarisch. Zoals wanneer de getrouwde Ben zijn vrouw probeert uit te leggen wat Andrew en hij van plan zijn. De humor zit vooral in de enorme omweg die hij daarbij neemt. Het is ook in dergelijke scènes dat de schetsmatige karakters een beetje tot leven komen.

Minder geslaagd is de apotheose. Niet omdat deze ongeloofwaardig is, maar omdat hij zo gruwelijk lang duurt. Het gedraal en gedraai van de nieuwbakken pornosterren gaat uiteindelijk vervelen. Wel is het knap dat de kijker zich net zo ongemakkelijk gaat voelen als de twee vrienden.

Het grootste probleem van ‘Humpday’ zit niet in zijn kwaliteit maar in het aanboren van het juiste publiek. Arthouse liefhebbers zullen de plot waarschijnlijk te puberaal vinden, terwijl mainstreamliefhebbers niets te zoeken hebben bij deze film. ‘Humpday’ is geen typische bromance movie en lijkt ook niet op lichtvoetige arthouse als ‘Zack and Miri Make a Porno’. ‘Humpday’ zit qua stijl (documentair), dialogen en psychologische behandeling eerder in de harde arthousehoek van ‘Shortbus’. Maar dan zonder expliciete seks.

Voor een meesterlijke komedie zou dat geen probleem zijn, maar meesterlijk is ‘Humpday’ niet. Daarvoor mist de film scherpte, karakterverdieping en goede grappen. ‘Humpday’ is niet meer dan een aardige komedie en een wijze les voor iedereen die wel eens een pornofilm wil maken met zijn beste vriend. En wie wil dat nou niet?

Bioscooprelease: 14 januari 2010