Hunter Killer (2018)

Recensie Hunter Killer CinemagazineRegie: Donovan Marsh | 121 minuten | actie, thriller | Acteurs: Gerard Butler, Gary Oldman, Billy Bob Thornton, Common, Carter MacIntyre, Mikey Collins, Will Attenborough, Michael Nyqvist, Kieron Bimpson, David Gyasi, Michael Jibson, Sarah Middleton, Linda Cardellini, Cosmo Jarvis, Michael Trucco, Toby Stephens

Oude tijden herleven in de duikbootthriller ‘Hunter Killer’, gebaseerd op het boek ‘Firing Point’ (2012) van Don Keith en George Wallace. De Zuid-Afrikaanse regisseur Donovan Marsh, tot nu toe vooral bekend van klein drama en lichtvoetige komedies als ‘Spud’, regisseert actieveteraan Gerard Butler (‘300’, ‘Olympus Has Fallen’) in een film die recht uit de jaren 90 gestapt lijkt te zijn. Het resultaat is een nostalgisch aanvoelende, functionele thriller die helaas weinig origineels te bieden heeft.

Het verhaal is een soort compromis tussen een klassiek Koude Oorlogsverhaal met vijandige Russen en een optimistischere blik op Amerikaans-Russische verhoudingen. Wanneer een Amerikaanse onderzeeër verdwijnt bij de noordpool wordt Joe Glass (Butler) de leiding gegeven van een tweede onderzeeër die de verdwijning moet onderzoeken. Ondertussen is een team NAVY Seals in Rusland getuige van de ontvoering van de Russische president door een muitende generaal. Wat volgt is een race tegen de klok om de president te redden en een nieuwe wereldoorlog te voorkomen.

Glass is een typisch Gerard Butler-karakter: een underdog (hij is nog nooit eerder kapitein geweest), een tikkeltje macho en heeft geen tijd voor onzin. Butler staat na twee delen ‘…Has Fallen’ min of meer op de automatische piloot, maar dat is in dit geval goed genoeg. Hij fronst veel, gromt zelfverzekerd tegen crewleden die dwarsliggen en blijkt natuurlijk als nieuwbakken kapitein een geboren leider te zijn.

De rest van de cast staat er wat schraal tegenover – rapper Common als admiraal wil niet echt overtuigen en Oscar- en BAFTA-winnaar Gary Oldman, die eerder nog een briljante Churchill neerzette in ‘Darkest Hour’, heeft niets meer te doen dan ruzie maken met zijn collega-admiraal. Linda Cardellini (‘Freaks and Geeks’, ‘ER’) duikt ook nog even op als NSA-analist die vooral de stem van de rede moet vertolken tussen de oververhitte alfamannen om haar heen.

Het Seal-team lijkt vooral te bestaan omdat men bedacht dat twee uur in een onderzeeër misschien wat saai zou zijn (nog nooit van ‘Das Boot’ gehoord?), en zorgt voor wat explosieve intermezzo’s wanneer zij de muitende Russische generaal steeds nauwer op de hielen zitten. Alleen Toby Stephens (‘Die Another Day’, ‘Lost In Space’) valt op als de nuchtere luitenant Beaman. Het gevoel bekruipt na een tijdje dat we eigenlijk naar twee films ineen aan het kijken zijn, die op het einde pas samenkomen. Dat is jammer, want de scenes in de duikboot zijn het leukst, met als spannend hoogtepunt een nagelbijtende tocht door een Russisch mijnenveld.

Michael Nyqvist, bekend als Mikael Blomkvist uit de ‘Milennium’-trilogie, verdient wel een speciale vermelding. In een van zijn laatste rollen vertolkt hij de Russische kapitein Andropov, die noodgedwongen met Glass samenwerkt en hem geleidelijk leert vertrouwen. Een rol van weinig woorden, waarin hij zijn gezicht voor zich laat spreken.

Voor liefhebbers van ouderwetse actiefilms en Koude Oorlogsthrillers is ‘Hunter Killer’ een must: de film lijkt rechtstreeks te zijn weggelopen uit deze tijd. Helaas betekent dat ook dat hij weinig nieuws te bieden heeft. Meer tijd in de onderzeeër en minder politiek gekissebis op het vasteland had de film geholpen.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 25 oktober 2018
DVD- en blu-ray-release: 12 april 2019