Hush (2008)

Regie: Mark Tonderai | 88 minuten | horror, thriller | Acteurs: William Ash, Christine Bottomley, Andreas Wisniewski, Claire Keelan, Stuart McQuarrie, Robbie Gee, Peter Wyatt, Sheila Reid, Shaun Dingwall, Rupert Procter, Carol Allen, Harry Mondryk, Tobias Adams-Heighway, Dasiy Mondryk, Allison Saxton, Janet Greenwood, Sade Stewart

Het schijnt dat Mark Tonderai al een tijd lang zijn film ‘Hush’ van de grond wilde krijgen maar dit eigenlijk pas lukte toen hij een in een kooi opgesloten naakte vrouw in een vrachtwagen in de film stopte. En het moet gezegd, het is een effectief uitgangspunt. Want ook al is er van de naaktheid van de dame in kwestie nauwelijks iets te zien – en blijkt dit ook niet relevant te zijn of zelfs maar op enig moment (later) terug te komen in de film – een hulpeloze vrouw in een kooi en onzekerheid over de motieven van de ontvoerder zijn toch uiterst prikkelende elementen, die de film bijna de gehele speelduur spannend en intrigerend houden.

‘Hush’ is een compacte en geslaagde nagelbijter die weliswaar duidelijke inspiratiebronnen heeft – zoals ‘Duel’, ‘The Hitcher’, en ‘Wolf Creek’ – en niet heel veel nieuwe paden bewandelt, maar als genrefilm gewoon goed doet wat hij moet doen. De film begint traag en oninteressant in zijn focus op een stelletje – Zakes (William Ash) en Beth (Christine Bottomly) –  in de auto met relatieproblemen. Maar wanneer de gekooide dame op de snelweg eenmaal in beeld komt, verdwijnen de vermoeiende discussies en soap-achtige elementen gelukkig naar de achtergrond, en verandert ‘Hush’ in superspannende achtervolgingsthriller, waarbij er continu gevaar dreigt voor onze hoofdpersoon.

In feite draait de hele film om het achtervolgen van de vrachtwagenchauffeur en het vinden en bevrijden van (in ieder geval) de door hem gekooide dame, waarbij twee vormen van gevaar een belangrijke rol spelen. Enerzijds moet Zakes er uiteraard voor uitkijken dat hij – wanneer hij de vrachtwagen inspecteert of achtervolgt – niet ontdekt wordt door de intimiderende chauffeur, die zich als een typisch filmmonster gedraagt: langzaam, zwijgzaam en dreigend lopend, en zijn gezicht verborgen onder een capuchon. En anderzijds mag hij ook niet gepakt worden door de politie (die hem op de hielen zitten nadat hij noodgedwongen een auto moest stelen), omdat dit zeer waarschijnlijk de dood zal betekenen van de gevangene(n) in de vrachtwagen. Zakes moet hierbij soms een ware balanceeract uitvoeren. Zo kan hij in een huiveringwekkende scène in de toiletruimte van een wegrestaurant niet de aanwezige politiemannen te hulp roepen wanneer de chauffeur hem bijna in zijn vingers heeft, maar zijn ze desalniettemin zijn enige kans op ontsnapping. Hij zal creatief moeten zijn om hier goed uit te komen. Het is typisch zo’n scène – waar ‘Hush’ er meerdere van bezit – waarin je als kijker nauwelijks adem durft te halen.

Een film als deze moet een intense, strakke focus hebben – in dit geval op de strijd en achtervolgingen tussen Zakes en de bijna duivelse chauffeur – en voor het grootste gedeelte is dit ook het geval in ‘Hush’. Helaas voelden de makers ook de noodzaak om een clichématig toevluchtsoord in de bossen te introduceren, waar enkele nieuwe personages opduiken. Het leidt de aandacht teveel af van de chauffeur en zijn gevangene(n) en voegt nauwelijks iets toe, behalve bloed. De laatste akte, tenslotte, met de ultieme confrontatie tussen Zakes en de chauffeur, is soms weinig geïnspireerd, maar gelukkig is de ouderwetse spanning hier wel weer terug. Want van spanningsopbouw heeft de regisseur gelukkig veel kaas gegeten. Of Zakes nu onder de vrachtwagen ligt terwijl de chauffeur langs komt wandelen – en zelfs bukt om een gevallen muntstuk op te rapen – of net gezien is door de (waarschijnlijk) dodelijke tegenstander en in paniek naar een uitweg zoekt, de spanning blijft om te snijden en de regisseur weet dit soort scènes erg goed naar een bijna ondraaglijke climax toe te werken. En dat kan erg lekker zijn.

Bart Rietvink

‘Hush’ verschijnt donderdag 22 november 2012 op DVD en blu-ray (in de ‘Movies to Die For: There Will Be Blood’ box, samen met ‘100 Feet (2008)).