Hustlers (2019)

Recensie Hustlers CinemagazineRegie: Lorene Scafaria | 107 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Constance Wu, Jennifer Lopez, Julia Stiles, Mette Towley, Wai Ching Ho, Emma Batiz, Vanessa Aspillaga, Jay Oakerson, Trace Lysette, Marcy Richardson, Keke Palmer, Mercedes Ruehl, Lili Reinhart, G-Eazy, Cardi B, Lizzo

Sommige films trekken de aandacht vanwege een erg sterke marketingcampagne. De ‘buzz’ rond zo’n productie zorgt ervoor dat vrijwel niemand meer om de film heen kan en deze MOET zien. Als er vervolgens nog met een Oscar-nominatie wordt gestrooid, kan de producent zijn geluk niet op. Dit moet wel een succes worden! ‘Hustlers’ is zo’n film. Maar is dat wel verdiend?

In ‘Hustlers’ volg je dames die de kost verdienen als ‘exotische danseressen’. In plat Nederlands wordt deze professie ‘stripper’ genoemd. Het gaat de vrouwen niet voor de wind, want na elke lapdance of paaldans moet een groot deel van de opbrengsten afgedragen worden aan clubeigenaren en andere tussenpersonen.

Voor een schamel bedrag moeten de dames vernederende handelingen ondergaan en dat zijn ze zat. Een groep vrouwen besluit daarom om hun rijke klantenkring te drogeren en hun creditcards leeg te trekken. Omdat deze Wallstreet-types te beschaamd zijn om aangifte te doen, komen de dames ermee weg. Maar hoe lang kan dit goed gaan?

Deze door Lorene Scafaria geregisseerde film heeft een passende soundtrack en ziet er fraai uit, maar blijft erg vlak. De film werd aangeprezen als een vehikel van Jennifer Lopez in een zeer fysieke rol. En het moet gezegd worden dat J.Lo indruk maakt met haar paaldanskunsten. De actrice is in vorm en maakt indruk met haar podiumkunsten. Ook haar acteerwerk valt op, omdat ze dit keer geen muizige type speelt maar een stoere vrouw. In haar muzikale carrière werpt de Latina zich op als stoere, zelfstandige vrouw, terwijl ze in haar filmloopbaan vaak kiest voor zachtaardige, bijna mutsige rollen. In ‘Hustlers’ laat ze een hardere kant van zichzelf zien die beter bij haar publieke persona past: die van keiharde zakenvrouw.

Naast de aardige rol van J.Lo heeft deze film ook nog een paar gastrollen van andere zangeressen te bieden. Lizzo en Cardi B maken hun opwachting in deze film en hun bijdrage lijkt er vooral op gericht om hun fans naar de bioscoop te lokken. Van diepgang is geen sprake. Dat is het grote probleem van deze film: de oppervlakkigheid. ‘Hustlers’ begint met een treffende sfeerzetting van Amerikaanse nachtclubs. Er is niets glamoureus aan plekken waar oude (zaken)mannetjes geld betalen aan jonge meiden die een lapdance uitvoeren. Het heeft iets treurigs.

De sfeer van de film verandert als J.Lo het podium betreedt en voor de glamour zorgt. Deze glamour is echter klinisch en kil en zeer oppervlakkig. Het draait om de buitenkant en niet om de inhoud. Daarna worden alle clichés afgevinkt: de melige sfeer in de kleedkamers, de onderlinge rivaliteit en de jaloerse vriendjes. ‘Hustlers’ presenteert zich als een open film over een wereld die zich achter gesloten deuren afspeelt, maar blijkt in de praktijk een gesloten film over een gesloten wereld te zijn. Hier had meer ingezeten. Deze film kun je best laten schieten, want je mist er niets aan. Deze productie is niet sensueel, diepgaand of opvallend.

Bioscooprelease: 12 september 2019
DVD- en blu-ray-release: 15 januari 2020