Hysteria (2011)

Regie: Tanya Wexler | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Maggie Gyllenhaal, Hugh Dancy, Rupert Everett, Felicity Jones, Jonathan Pryce, Gemma Jones, Anna Chancellor, Tobias Menzies, Sheridan Smith, Kate Linder, David Ryall, Dominic Borrelli, Georgie Glen, Jonathan Rhodes, Malcolm Rennie

‘Hysteria’ is ‘gebaseerd op ware gebeurtenissen’, maar die mededeling moet niet al te letterlijk worden genomen. Ondanks de wellicht veelbelovende titel is ‘Hysteria’ een romantische comedy die het predicaat ondeugend nauwelijks verdient. Ook al gaat het over de succesvolle uitvinding van de vibrator, het verhaal en de gebeurtenissen zijn extreem braafjes en je kunt er gerust met je moeder naar toe.

Het verhaal speelt zich af rond 1880 in Londen. De jonge arts Mortimer Granville (Hugh Dancy) wordt (alweer) in een ziekenhuis ontslagen omdat hij met zijn moderne theorieën over de kwade werking van bacteriën niet spoort met de traditionele medische praktijken. Op zoek naar werk krijgt hij een baan als assistent aangeboden bij de deftige arts Robert Dalrymple (Jonathan Pryce). Deze is gespecialiseerd in de behandeling van vrouwen met de ziekte ‘hysteria’. Als gevolg van hun ‘ziekte’ leiden deze vrouwen aan depressieve gevoelens, woedeaanvallen of zijn extreem prikkelbaar.

Dalrymple’s behandeling is even professioneel als simpel en doeltreffend. Hun genitaliën worden met de hand gemasseerd (alles volgens de Victoriaanse tradities achter een rood pluche schermpje zodat er slechts een medisch verantwoord functioneel manueel contact plaats vindt). Hun bekkenmassage moet leiden naar een orgasme waarmee de ziekte kan worden bestreden. Mortimer aanvaardt zijn nieuwe functie en lijkt al snel over de juiste gevoelige handen te beschikken. Hij krijgt het zo druk dat de onvermijdelijke (en wel wat melige) grap niet uit kan blijven dat hij – nu hij de hele dag vrouwen moet ‘behandelen’ – zijn oververhitte hand in een bak ijs moet doen.

De faam van Mortimer is snel gevestigd, vrouwen staan in de rij voor een behandeling, het wordt druk op het spreekuur. Edmund St. John-Smythe (Rupert Everett) is een welgestelde vriend van Mortimer. Hij experimenteert met allerlei apparaten. Mortimer krijgt een briljant idee: er wordt een apparaat ontwikkeld dat de handmatige stimulatie kan vervangen. Dat apparaat staat in vorm, omvang en design nog ver af van de hulpmiddelen zoals we die thans kennen.  Het medisch toestel moet natuurlijk nog wel even worden uitgetest, maar een kamermeisje/ex-prostituee is tegen een vergoeding wel bereid zich te laten behandelen (en het werkt). Eenmaal officieel in de medische praktijk geïntroduceerd is het succes ongekend, het verhaal gaat rond als een lopend vuurtje, vrouwen staan in de rij en kunnen hun geluk niet meer op.

Dwars door dit verhaal loopt een romantische verhaallijn waarin de rijke en deftige Dr. Dalrymple zijn dochter Emily (Felicity Jones) aan Mortimer probeert te koppelen onder de belofte dat hij in de toekomst ook zijn medische praktijk mag overnemen. Hij heeft ook nog een andere dochter Charlotte (Maggie Gyllenhaal), die vecht voor eigen onafhankelijkheid en strijdt voor vrouwenrechten. Tevens runt zij een opvangcentrum voor de armen. Zij voert een hevige strijd met haar vader en is financieel van hem afhankelijk. Mortimer leert haar steeds beter kennen en waarderen en de romantische ontwikkelingen blijven uiteraard niet uit.

Met het bovenstaande voor ogen is duidelijk dat het verhaal niet al te veel diepgang heeft en dat de gebeurtenissen redelijk voorspelbaar zijn. ‘Hysteria’ lijdt daar niet al te veel onder, het is tenslotte een toegankelijke romantische comedy die ook over seks gaat, al zijn de grappen soms lichtelijk melig. De aankleding van de film is prima in orde, de locaties overtuigen. Niemand hoeft zich verder te storen aan vulgariteit of dergelijke. De kijker die zich even wil vermaken zal zich er wel mee zal amuseren. Voor alles blijft ‘Hysteria’ licht, luchtig en onschuldig.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 8 december 2011
‘Hysteria’ verschijnt donderdag 10 mei 2012 op DVD.