I Heart Huckabees-I Love Huckabees (2004)

Regie: David O. Russell | 102 minuten | komedie | Acteurs: Jason Schwartzman, Isabelle Huppert, Dustin Hoffman, Lily Tomlin, Jude Law, Mark Wahlberg, Naomi Watts, Angela Grillo, Ger Duany, Darlene Hunt, Kevin Dunn, Benny Hernandez, Richard Appel, Benjamin Nurick, Jake Muxworthy, Pablo Davanzo, Isla Fisher, Talia Shire, Bob Gunton, Shania Twain, Jonah Hill

‘I ♥ Huckabees’ is het beste te omschrijven als een existentiële, surrealistische komedie, die zeker niet voor iedereen geschikt is. Een gros van de kijkers zal niet kunnen zeggen “I ♥ ‘I ♥ Huckabees'”, maar eerder “I hate ….”… Wat wel vaststaat is dat de film een tweede of zelfs een derde keer gezien moet worden, omdat het erg veel van de kijker vergt. Het gaat eigenlijk nergens over, maar tegelijkertijd gaat het overal over.

Regisseur David O’Russell heeft furore gemaakt met zijn films ‘Three Kings’ en ‘Flirting with Disaster’. Tijdens de opnamen van ‘Three Kings’ – legendarisch vanwege zijn ruzies met George Clooney – keek de regisseur naar ‘Rushmore’, waar Jason Schwartzman in speelt. Meteen werd hem duidelijk dat hij een film moest maken met deze acteur. Doordat zijn naam door het succes van ‘Three Kings’ gevestigd was, lukte het hem om voor ‘I ♥ Huckabees’ een scala aan bekende en talentvolle acteurs bij elkaar te brengen.

Schwartzman speelt Albert Markovski, een milieu-activist die in aanraking komt met Huckabees, een soort multinational als Wallmart. We ontmoeten ook twee van Huckabees’ werknemers, Brad Stand (Jude Law) en zijn vriendinnetje Dawn (een sublieme Naomi Watts), die het gezicht van Huckabees is. Brad Stand wil Albert gebruiken als dekmantel om een winkelcentrum in een beschermd natuurgebied te bouwen, door Albert’s Open Spaces Coalition te sponsoren. Albert komt telkens een Afrikaanse jongeman tegen, wat hem aan het denken zet over toeval en de zin van zijn leven. Daarom besluit hij de twee existentiële detectives Bernard en Vivian Jaffe (Dustin Hoffman en Lily Tomlin) in te huren. Zij geloven dat alles met elkaar verbonden is en dus wordt Albert overal gevolgd, wat hilarische scènes oplevert als je de twee detectives op de achtergrond notities ziet maken terwijl ze Albert bespioneren. Het echtpaar Jaffe is ervan overtuigd dat Brad de sleutel is tot het oplossen van Alberts zaak, maar dan huurt Brad de detectives in voor zichzelf. Een andere klant van het bureau is Tommy, gespeeld door Mark Wahlberg. Wahlberg is verrassend genoeg de absolute ster van de film. Hij gaat volledig los als depressieve brandweerman en speelt hier zonder meer zijn overtuigendste en beste rol tot dan toe (hoewel zijn ‘Boogie Nights’ ook niet te versmaden is). Dat Albert en Tommy meer gemeen hebben dan ze aanvankelijk denken, is niet zo vreemd, gezien de filosofie van de detectives. En dan komt Isabelle Huppert opdraven, in de rol van Caterine Vauban, een sexy Franse filosofe en aartsvijand van de Jaffes… Hebben de drie filosofen een gemeenschappelijk verleden of werken ze nog steeds samen?

Het script is erg origineel en humoristisch. Veel memorabele one-liners en scènes passeren de revue. De film blinkt ook uit in visuele grapjes, die bijvoorbeeld te zien zijn als Albert Markovski (Schwartzman) in de lijkenzak zit en droomt over het onthoofden van Brad Stand (Jude Law) of als Bernard Jaffe (Hoffman) uitlegt dat er geen einde zit aan zijn neus. ‘I ♥ Huckabees’ is een film die zichzelf niet serieus neemt, maar haar kijkers wel. Verwacht geen antwoorden op levensbelangrijke existentiële vragen, maar laat je meevoeren door het geweldige acteerwerk en het maffe script. Ook voor fans van Shania Twain…