I Love Your Work (2003)

Regie: Adam Goldberg | 104 minuten | drama | Acteurs: Giovanni Ribisi, Franka Potente, Joshua Jackson, Christina Ricci, Marisa Coughlan, Jared Harris, Elvis Costello, Rick Hoffman, Kathleen Robertson, Jason Lee, Nicky Katt, Haylie Duff, Judy Greer, Shalom Harlow, Clark McCutchen, Beth Riesgraf, Vince Vaughn

Acteur Adam Goldberg maakte zijn regiedebuut met het drama ‘Scotch and Milk’ (1998). ‘I Love Your Work’ (2003) is de tweede speelfilm die hij regisseerde met wederom acteur Giovanni Ribisi. In het donkere, psychologische drama ‘I Love Your Work’ volgen we Ribisi als de succesvolle acteur Gray Evans die langzaamaan alle contact met de werkelijkheid kwijt raakt. De film draait om de keerzijde van roem. Gray is een acteur wiens ster rijzende is, hetzelfde geldt voor zijn vrouw Mia. Door hun succes en de publiciteit wordt het onmogelijk voor Gray om een normaal leven te leiden. Het gevolg hiervan zijn waanideeën en waanzin.

Ribisi (uit onder andere ‘Gone in Sixty Seconds’ (2000)) is vooral bekend bij het grote publiek als Frank Buffay Jr., de ietwat vreemde broer van Phoebe in de televisieserie “Friends” (1994-2004)  Wie beter dan Giovanni Ribisi om gestalte te geven aan deze complexe, gefrustreerde, paranoïde Gray? Ribisi is geknipt voor deze rol en met zijn roodomrande ogen en postuur is hij zeer overtuigend. Franka Potente speelt zijn beroemde vrouw Mia, maar zij maakt niet veel indruk in het geheel. Hetzelfde kan gezegd worden over de rol van Joshua Jackson als John. Gray ontmoet fan John en vriendin Jane en begint zich te bemoeien met hun leven. Gray projecteert zijn vorige normale leven met ex-vriendin Shana op het leven van Jane en John. Terwijl Gray steeds meer geobsedeerd raakt, vervagen de lijnen tussen realiteit en fantasie. Christina Ricci schittert (zoals altijd) als Shana in de stukjes waarin zij voorbij komt.

De film begint in een rap tempo, beelden schieten voorbij. Maar na deze snelle start zakt de film in en bevinden we ons in de spinsels gebaseerd op realiteit en de realiteit gebaseerd op spinsels. Complex is deze film zeker en het geduld van de kijker wordt wel erg op de proef gesteld. Er is voor aparte plotwendingen in het op zich goede verhaal gekozen. Met als risico dat het bekijken van ‘I Love Your Work’ een verward publiek achterlaat. Cameo’s van Vince Vaughn en Elvis Costello kunnen dit niet compenseren.

Sarita Koendjbiharie