I nostri ragazzi (2014)

Regie: Ivano De Matteo | 92 minuten | drama | Acteurs: Alessandro Gassman, Giovanna Mezzogiorno, Luigi Lo Cascio, Barbora Bobulova, Rosabell Laurenti Sellers, Jacopo Olmo Antinori, Lidia Vitale, Antonio Salines, Roberto Accornero, Giada Fradeani, Cristina Puccinelli, Lupo De Matteo, Adamo Dionisi

Het duurt even voordat je doorhebt dat ‘I nostri ragazzi’ (Onze kinderen) de Italiaanse verfilming is van ‘Het diner’, de bestseller van Herman Koch. Regisseur Ivano De Matteo heeft het verhaal volledig ontdaan van zijn humor, spitsvondige observaties en het ik-perspectief. Zelfs het diner uit de titel heeft een marginale rol gekregen. Wat overblijft is een scenario over twee broers die met hun vrouwen op tv twee jongeren zien die een zwerver doodslaan. En die jongeren herkennen ze: dat zijn hun kinderen.

Met die benadering blijft er misschien weinig over van de sfeer en intentie van het boek, maar het geeft wel ruimte om het vraagstuk uit te werken hoe je met zo’n situatie omgaat. In De Matteo’s versie draait alles om persoonlijke verhoudingen. Kies je voor de toekomst van je kinderen of voor eerlijkheid? Graaf je zelf diep genoeg om de waarheid te willen weten? Ben je loyaal aan de mening van je partner?

In die zin is het ook logisch dat de setting is verplaatst van het statische restaurant naar de woonhuizen en de werkplekken van de hoofdpersonen. Het geeft de film meer dynamiek en de personages meer achtergrond en persoonlijkheid. Het zet meteen de toon: dit is een wereld van klasse. Een wereld waarin alle mannen maatpakken dragen en vrouwen zelfs thuis in prachtige jurken op de bank zitten. Kortom, de wereld van chirurgen en advocaten waarin onheil slechts voor hun cliënten en patiënten is weggelegd.

Beide broers komen al snel tegenover elkaar te staan in hun oordeel over goed en fout. De advocaat (die de politicus uit het boek vervangt) verdedigt een doorgedraaide agent die met onnodig geweld een man heeft gedood en een kind heeft verwond. De chirurg behandelt dat kind en veroordeelt zijn broer dat hij de dader bijstaat. Maar als de beelden van hun kinderen op tv verschijnen, moeten beiden hun eens zo heldere goed-foutspectrum opnieuw definiëren.

De aanloop is het sterkste gedeelte van de film. De mooie dialogen die rustig en in koud blauw zijn gefilmd, leggen de gevoelens van de twee stellen prachtig bloot. Allesandro Gassman (‘Caos calmo’, ‘Transporter 2’) overtuigt het meest als advocaat die net genoeg gevoelsleven toont om niet kil en koud gevonden te worden. Luigi Lo Cascio (‘La meglio giuventù’) is als meelevende chirurg vooral charmant en bevlogen.

De film vergelijken met de Nederlandse versie is logisch, maar ook nutteloos. Regisseur Menno Meyjes maakte het zich in ‘Het Diner’ veel moeilijker door dicht bij boek te blijven, maar slaagde er wonderwel in om de luchtige sfeer te vertalen naar het filmdoek. ‘I nostri ragazzi’ is veel zwaardere kost en behandelt slechts één aspect van het boek. Alleen cinematografisch is een eerlijke vergelijking mogelijk en daarin is de Italiaanse versie heel lang superieur aan de Nederlandse. De kleuren, het licht, de camerapositie: het zijn gewoon mooie beelden om te bekijken.

Maar ondanks dat, maakt ‘I nostri ragazzi’ een onaffe indruk. Alle moeite van de zorgvuldig opgebouwde spanning en de nauwkeurig geïntroduceerde personages worden in de laatste twintig minuten tenietgedaan doordat de film wordt afgeraffeld. Alsof de regisseur het ook niet meer weet en de moeilijke scènes uit gemakzucht maar uit de weg gaat. Heel soms volstaat het om in een film vragen op te werpen en antwoorden in het midden te laten. Maar ‘I nostri ragazzi’ schreeuwt na een sterk eerste uur om een einde met meer diepgang, verklaringen en antwoorden.

Bart Boersma

Bioscooprelease: 22 oktober 2015
DVD-release: 7 maart 2016