I Now Pronounce You Chuck and Larry (2007)

Regie: Dennis Dugan | 140 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Adam Sandler, Kevin James, Jessica Biel, Steve Buscemi, Dan Aykroyd, Nicholas Turturro, Richard Chamberlain, Ving Rhames, Tila Nguyen

De namen Chuck en Larry doen misschien in eerste instantie denken aan twee grote, typisch Amerikaanse truckdrivers. Niet is minder waar; Chuck en Larry, brandweerlieden van beroep, zijn ware helden en het typische toonbeeld van testosteron en rokkenjagers. Chuck (Adam Sandler) dan, want Larry (Kevin James) is nog steeds niet over zijn drie jaar geleden gestorven vrouw heen. Om ervoor te zorgen dat wanneer Larry sterft zijn kinderen niet zonder geld achterblijven, ziet hij zich genoodzaakt te hertrouwen. Door een maas in de wet volstaat een samenwoningscontract met een man – als homoseksueel koppel – ook. Op papier lijkt alles mooi en aardig en Larry weet Chuck te overtuigen zijn partner te worden. Want gay zijn ze immers alleen maar volgens het contract… Alleen hebben ze niet op haai Clinton Fitzer (een mindere rol van Steve Buscemi) gerekend. Gelukkig, ook voor het mannelijk publiek, is daar de bloedmooie advocate Alex McDonough (Jessica Biel), waarvan je je kan afvragen of ze nou met opzet een mannelijke naam heeft of niet. Hoe dan ook, wat eerst een goed geheim leek ligt nu open en bloot op straat en Chuck en Larry komen erachter dat homoseksueel zijn toch een stuk moeilijker is dan ze dachten. Want ja, natuurlijk wordt hier ook het nodige gepropageerd.

Anders dan in films als ’50 First Dates’ en ‘Click’ is Adam Sandler, bijgestaan door zijn partner Kevin James (‘Hitch’), weer in topvorm wat grappen betreft. De enige echte stoorfactor is zijn vreselijk accent, en helaas heeft hij dat geluid nodig om te praten. Kevin James, die normaal gesproken in de serie ‘The King of Queens’ niet verder komt dan onderbroekenlol weet nu toch ook een serieuzere kant te tonen. Chuck and Larry staan niet alleen voor lol en plezier, maar ook voor de band die twee mannen, of vrienden for that matter, puur platonisch met elkaar kunnen hebben. En tja… dat kán onder de juiste omstandigheden uitgroeien tot een heuze (zij het sexloze) liefdesrelatie. Zeker het noemen waard zijn de kinderen van Larry, vooral zijn zoontje (gespeeld door nieuwkomer Cole Morgen) die is zoals Larry en Chuck eigenlijk moeten zijn… Gay met een hoofdletter. Ook Jessica Biel als de goedgelovige advocate mag er zijn, evenals haar filmbroertje Nick Swardson, die zelfs onder serieuze omstandigheden lichtvoetigheid weet te brengen.

Al met al bevat ‘I Now Pronounce You Chuck and Larry’ een gezonde dosis humor en hilariteit, al is vervolgd worden door de staat niet echt iets wat je een ‘hilarisch gevolg’ kunt noemen… Dus ditmaal geen hete Hollywoodster voor Sandler om het bed mee te delen – afgezien van die paar ‘slippertjes’ met vrouwen dan – maar een vriendelijke teddybeer. Uiteindelijk is ‘I Now Pronounce You Chuck and Larry’ een product waarmee je niet direct in love mee zult vallen, maar loveable – en gay – is het zeker.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 26 juli 2007