Iedereen beroemd (2000)

Regie: Dominique Deruddere | 97 minuten | drama, komedie, muziek | Acteurs: Josse de Pauw, Eva van der Gucht, Werner de Smedt, Thekla Reuten, Victor Löw, Gert Portael, Ianka Fleerackers, Alice Reys, George Arrendell, François Beukelaers, Silvia Claes, Marc Didden, Sien Eggers, Lut Hannes, Wim Opbrouck

Dat Vlaamse acteurs in de regel beter acteren dan Nederlandse, wordt in Nederland door velen als een feit gezien. In ‘Iedereen beroemd’ lijkt dat vooroordeel bevestigd te worden; er wordt (on)opvallend goed gespeeld door de Vlaamse cast, met als vaandeldrager Josse de Pauw, die sowieso wordt gezien als één van België’s beste acteurs. Hij steelt hier de show als sympathieke, ietwat simpele en soms rechtlijnige vader, die een rotsvast vertrouwen heeft in de zangkwaliteiten van zijn dochter. Kwetsbaar en vastberaden tegelijk, zet hij een man neer die je ondanks zijn oogkleppen en zijn onbenulligheden direct in je hart sluit. Maar ook de Nederlanders doen het uitstekend in deze film. Thekla Reuten is prima als koele zangeres wiens vurige passie wordt aangeboord en Victor Löw trekt alle registers open als haar gladde, opportunistische manager.

De film is luchtig, maar niet oppervlakkig. De personages zijn niet allemaal even breed uitgemeten, maar zijn wel mensen van vlees en bloed. De vriendschap tussen Jean en zijn collega Willy (een sympathieke Werner de Smedt) is mooi en geloofwaardig. En passant wordt bovendien de Vlaamse (en Nederlandse) maatschappij een kritische spiegel voorgehouden, zij het een milde. Want naast de dromen van de hoofdpersonages gaat het verhaal over de macht van de media, over de betekenis van roem en succes, over de relativiteit hiervan en de misverstanden die hierover heersen. Succes blijkt voor iedereen uiteindelijk iets anders te zijn en slagen doe je nooit alléén, daarvoor heb je andere mensen nodig, én doorzettingsvermogen. Als je je hart maar volgt, no matter what, zo blijkt.

Een aantal onverwachte wendingen geven de film een leuke draai en houden de spanning er lekker in. Het een en ander is ergens een beetje ver gezocht, maar wel leuk en door overtuigend spel blijft het allemaal toch geloofwaardig. Het goede spel dat overigens ook te danken is aan de regie van Dominique Deruddere (ook verantwoordelijk voor het script), die de spelers duidelijk alle ruimte heeft gegeven zich hun personages eigen te maken.

Al met al is ‘Iedereen beroemd’ dus een fijne film, met een leuk script, goed geregisseerd en uitstekend gespeeld. Alles is prettig in balans, zo valt er bijvoorbeeld heel wat te lachen maar mag er ook een traantje worden weggepinkt, zonder dat het allemaal kitscherig of te sentimenteel wordt. Nou ja, naar het einde toe misschien een beetje. Maar ach, waarom zou je het prettige gevoel dat de film oproept laten bederven door een einde dat er maar nét iets te dik bovenop ligt? Deze film is gewoon tof!

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 2 november 2000