Igor (2008)

Regie: Tony Leondis | 87 minuten | animatie, komedie | Originele stemmencast: John Cusack, Steve Buscemi, John Cleese, Christian Slater, Jennifer Coolidge, Sean Hayes, Eddie Izzard, Molly Shannon, Jay Leno, Arsenio Hall, James Lipton, Paul Vogt Nederlandse stemmencast: Tony Neef, Vera Mann, Marc Lauwrys

Het begin van ‘Igor’ is doorspekt met kleine grapjes en vrolijke muziek. Je wordt aan de hand meegenomen door de aimabele hoofdpersoon Igor en je stapt zo de wereld in van het koninkrijk Malaria. Igor (Tony Neef) werkt voor de uitvinder Dr. Glickenstein. Hierin wordt hij bijgestaan door twee van zijn eigen uitvindingen Brain alias Brein, en de onsterfelijke haas met zelfmoordneigingen Schilfer. Al snel blijkt dat Igor te slim is voor zijn tot levenslang gedoemde slavenbestaan als assistent van een oneerbiedige uitvinder. En dat alles omdat hij met een bochel geboren is waardoor je lot verzegeld wordt in Malaria: je wordt een Igor. Zijn ambities om zelf ooit een groot uitvinder te zijn, zullen nooit waargemaakt kunnen worden… of toch wel?

Het lot van Igor lijkt te keren als zijn meester zichzelf opblaast bij een uitvinding voor de jaarlijkse Monster Show, dé wedstrijd wie het meest monsterlijke monster kan creëren. Igor besluit deze kans te grijpen om mee te doen met de wedstrijd en zo zijn droom uit te laten komen. Er is echter een probleem: zijn monster, een vrouwelijke variant van Frankenstein met de naam Eva (Vera Mann), blijkt geen monster te zijn. De gemeneriken in de film worden neergezet door de frauduleuze concurrent en uitvinder Dr. Schadenfreude, zijn vriendin en partner-in-crime Jaclyn en Koning Malbert.

Na de erg lange introductie gaat de snelheid er langzaamaan van af en ontspint het verhaal zich. De personages zijn aantrekkelijk voor het oog en goed uitgewerkt. Ze kunnen rechtstreeks naar een videogame getransporteerd worden, wat dan ook al gedaan is. Een dag voor de release van de film in Amerika kwam het spel op de markt. Daarnaast heeft studio Exodus Film Group erover nagedacht om het karakter van ieder personage visueel goed tot uiting te laten komen. Igor gaat niet alleen gebukt door het leven omdat hij een bochel heeft, maar ook onder het leven zelf. De oppervlakkige en inhalige personages zijn extreem ‘knap’ gemaakt, inclusief brede schouderpartij voor de man (Dr. Schadenfreude) en grote borstpartij voor de vrouw (Jaclyn). En het monster Eva heeft het beste hart van iedereen wat weer het moraal van het verhaal onderstreept: echte schoonheid zit van binnen.

De vraag die vaak bij animatiefilms op de achtergrond meespeelt is:’hoe lang duurt het voordat de hoofdpersoon doorheeft dat hij ook gelukkig kan zijn als hij accepteert wie hij is?’. Gelukkig weet de kijker dat er bij dit genre altijd, weliswaar na een aantal avontuurlijke omzwervingen, een goed einde in zicht is. En zonder vermaak kan dat heel saai worden. Door niet dieper op de karakters in te gaan wordt de kans gemist ‘Igor’ op een hoger niveau te tillen en het tot één van de betere animatiefilms te maken. De personages missen net dat sprankje emotie waardoor je niet meegezogen wordt in het verhaal. Ook de humor en de avontuurlijke omzwervingen vallen een beetje tegen waardoor de hele film in elkaar zakt.

En dat is wat er met ‘Igor’ gebeurt, het dunne verhaal trekt het maar net tot het einde. Daarnaast zijn er een aantal lange tussenstukken waarin niet gesproken wordt maar er een liedje afgespeeld wordt. De muziek is vrolijk, helaas voegt het niets toe en onderbreekt het de film alleen maar. Het benadrukt dat de film tekortschiet in het verhaal. Net aangekomen in de tweede helft van de film weet je al hoe het gaat aflopen. Hierdoor is het, op twee kleine verassingen en veel geschreeuw na, echt uitzitten. Hoe sterk het begin van ‘Igor’ ook was, het einde is een afgeraffeld cliché.

Opvallend is dat de stemmencast bestaat uit Nederlanders en Belgen. Er is niks mis met zo’n samenwerking maar dit heeft wel tot gevolg bijvoorbeeld het grappige personage Schilfer niet altijd verstaan of begrepen zal worden door de Nederlandse kijkertjes. En dat is toch erg jammer.

Ondanks de mooie beelden kan ‘Igor’ niet blijven boeien. Het verhaal heeft te weinig body en dit wordt helaas niet opgepikt door de personages. Daarnaast is opvallend dat de film in Nederland alleen in de Nederlands gesproken versie uitgebracht wordt en niet in de originele Engelse versie met sterren als John Cusack, Steve Buscemi, John Cleese en Molly Hanson. Daar laten The Weinstein Company en Exodus Film Group toch een fangroep liggen. Misschien dat de makers meer rekening met hen kan houden voor het geplande vervolg.

De film zal liefhebbers van dit genre tegenvallen. Minder nauwkeurige kijkers kunnen wel tevreden zijn. Als het verhaal en de karakters ietwat meer fijngeslepen zouden worden, zou ‘Igor’ een kanshebber voor ‘het leukste familie-avontuur van het jaar’ zijn.

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 22 april 2009