Ik ook van jou (2001)

Regie: Ruud van Hemert | 95 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Antonie Kamerling, Angela Schijf, Beau van Erven Dorens, Florence Kasumba, Dorothee Capelluto, Anniek Pfeifer

‘Ik ook van jou’ past perfect in het rijtje Turks-Fruit-spinoffs dat de afgelopen decennia is gemaakt, zoals ‘Spetters’ en ‘Brandende liefde’. Hoog tempo, veel polderjongensflair (Beau v. E.D.) en seks zonder voorspel.

Kunstenaars die door vrouwen betoverd en geïnspireerd worden, het is een genre op zich in de Nederlandse film. Leidt de liefde bij ‘Turks fruit’ echter nog tot grootse daden, bij de navolgers is er eerder sprake van wat losse spetters (verf of sperma?!). Roland Giphart moet er ook aan geloven. Het verhaal is net als het werk van Jan Wolkers een zeven-gangen-diner, maar het wordt in een Big-Mac-doosje gepropt. Antonie Kamerling kijkt in het begin van de film al zo triest, of hij de afloop van de film al weet. Angela Schijf speelt mooi, maar lijkt nauwelijks door de camera te vangen, alsof ze constant de hort op wil. Het verhaal achter het gedrag van Reza komen we nooit te weten, wel hoe Eriks vriend Fräser (Beau van Erven Dorens) Franse meisjes laat kreunen en hoe goed Erik zijn vakantievriendinnetje (Florence Kasumba) met zonnebrand in kan smeren.

De verlegen Erik (of moeten we zeggen Antonie Kamerling) lijkt zich sowieso niet erg thuis te voelen in dit verhaal. Wat doe ik hier?, zegt zijn lichaamstaal anderhalf uur lang, of het nou zijn ontmaagding door de nette Liesbeth (Anniek Pfeifer), de bijna-verkrachtingen van Reza of de avances van zijn vakantieliefje betreft. Daardoor komt de romance tussen Erik en Reza niet uit de verf en wordt ook het goede spel van Angela Schijf en Beau van Erven Dorens (de perfecte brallende bal) overschaduwd. Jammer.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 15 februari 2001