Il futuro (2013)

Regie: Alicia Scherson | 94 minuten | drama | Acteurs: Manuela Martelli, Rutger Hauer, Luigi Ciardo, Alessandro Giallocosta, Nicolas Vaporidis, Pino Calabrese, Sara Manni, Patricia Rivadeneira

Wanneer hun ouders omkomen bij een tragisch auto-ongeluk, zijn Bianca (Manuela Martelli) en haar broertje Tomás (Luigi Ciardo) op zichzelf aangewezen. Samen blijven ze achter in hun familieappartement in Rome. Alle vastigheid is verdwenen onder Bianca’s voeten en ze weet zich moeilijk een houding te geven binnen de nieuwe, surreële situatie. Dan dringen de vrienden van Tomás ook nog eens haar leven binnen, doordat zij ongevraagd in hun woning bivakkeren. Ze willen Bianca gebruiken bij de beroving van een kluizenaar en voormalig B-acteur ‘Machiste’ (Rutger Hauer), door hem te verleiden.

In dit karaktergedreven plot ontwikkelt de jonge Bianca zich langzaam van onschuldige wees tot dievegge. Zij lijkt zich uiterst bewust te zijn van waar ze mee bezig is, en dat het fout is, maar verliest tegelijkertijd de grip op haar leven. Bianca wordt gespeeld door een Chileense actrice – met Italiaanse vader – die voorheen vooral in Spaanstalige producties heeft gespeeld. Met haar talent en jonge uiterlijk (veel jonger dan ze in werkelijkheid is) lijkt ze geknipt voor de rol. Net zoals de rol van ‘Machiste’, een einzelgänger, Rutger Hauer met zijn geheimzinnige en donkere stem op het lijf is geschreven.

De openingssequentie van ‘Il futuro’ ziet eruit als die van ‘The Shining’ en door de opzwepende muziek klinkt het als een Hitchcock. Ook doet het grote huis waarin ‘Machiste’ woont, sterk denken aan de spookachtige huizen uit bepaalde Hitchcock-films. Niet dat ‘Il futuro’ een echte thriller is, het neigt meer naar een drama. De film gaat over Bianca’s gekenterde leven en de keuzes waarin zij haar oude zelf dreigt kwijt te raken. Een coming of age-verhaal, weliswaar met een ietwat duistere wending, waarbij de twee hoofdrolspelers een soort van Belle en het beest-verhouding met elkaar aangaan.

De Chileense regisseuse Alicia Scherson brengt de gebeurtenissen met veel intrige en suspense. Als kijker weet je eigenlijk al wat er gaat gebeuren, maar het waaróm is waar het in ‘Il futuro’ om draait. En dit blijft uit. Het voelt dan ook alsof er aan het einde van ‘Il futuro’ zeker nog een staartje had kunnen zitten, maar in plaats daarvan stopt het vrij abrupt.

‘Il futuro’ is Schersons derde speelfilm en is gebaseerd op Una Novelita Lumpen van – wederom een Chileen -Roberto Bolaño. De film is overigens in het Italiaans en in het Engels gesproken. Deze adaptatie werd op het Sundance Film Festival genomineerd voor de grote juryprijs en won op het IFFR de KNF Award. ‘Il futuro’ is een gelaagd verhaal over de onwerkelijkheid van het leven dat tot stand is gebracht door een aangename vereniging van subliem regie- en acteerwerk.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 12 december 2013
DVD-release: 10 december 2013