Il testimone invisibile (2018)

Recensie Il testimone invisibile CinemagazineRegie: Stefano Mordini | 102 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Riccardo Scamarcio, Miriam Leone, Fabrizio Bentivoglio, Maria Paiato, Sara Cardinaletti, Nicola Pannelli, Sergio Romano, Paola Sambo, Ascanio Balbo, Gerardo De Blasio

‘Il testimone invisibile’ (2018) is de Italiaanse remake van de Spaanse thriller ‘Contratiempo’ (2016). Het verhaal, boordevol plottwists, halve waarheden en onbetrouwbare vertellers, is blijkbaar zo aantrekkelijk voor filmmakers, dat er inmiddels ook een Bollywood-variant bestaat (‘Badla’, 2019). Als deze film het pad volgt van ‘Perfetti sconosciuti’ (2016), waarvan inmiddels 13 remakes bestaan (!), zal er in flink wat landen werkgelegenheid onder acteurs ontstaan.

Adriano Doria is een exorbitant rijke zakenman. Aan het begin van de film wordt van hem gezegd dat het voor hem makkelijker is iemand 100.000 euro zwijggeld te betalen dan te gaan scheiden van zijn vrouw, omdat dat in de miljoenen gaat lopen. Zo rijk dus. En ja, Adriano heeft iets te verbergen. Maar dat is niet waarvoor hij gearresteerd is. Onlangs werd Adriano gevonden in een hotelkamer met zijn geheime minnares Laura, een beroemd fotografe en beeldend kunstenares. Zij is vermoord, hij is bewusteloos geslagen en heeft een hoofdwond. Natuurlijk zit hij achter de moord op Laura, zo denken de autoriteiten, maar zelf heeft hij een andere, nauwelijks plausibele verklaring. Hij beweert dat er iemand anders in de kamer was. Iemand die hem heeft neergeslagen en vervolgens Laura om heeft gebracht. Het probleem is alleen dat dit niet bewezen kan worden. De deur is van binnen afgesloten en er zijn geen sporen van braak, laat staan een motief. Hoe kan Laura nu door iemand anders vermoord zijn?

Omdat je met geld alles kan kopen, heeft Adriano’s advocaat de hulp ingeroepen van Virginia Ferrara. Zij is een kei in haar vak en heeft nog nooit een zaak verloren. Het is de bedoeling dat zij samen met Adriano, die momenteel huisarrest heeft, zijn zaak voorbereid en daarvoor moet hij haar de absolute waarheid vertellen. De tijd dringt, want er is iemand bekend bij het OM wiens getuigenis het einde zal betekenen van Adriano’s vrije leven. Adriano en Virginia hebben drie uur de tijd om met een sluitend verhaal te komen, voordat de Officier van Justitie met deze geheimzinnige getuige zal spreken. Virginia is gehaaid en intelligent en weet zo de waarheid te ontfutselen. Of lukt dit haar toch niet?

‘Il testimone invisibile’ is een gelikte thriller, die je continu laat gissen naar de ware toedracht van de gebeurtenissen. De flashbacks zijn hier een noodzakelijk en effectief middel om het verhaal te vertellen. Het is jammer dat de hoofdpersoon niet bepaald de sympathie van de kijker verdient, want daardoor laat je de uitkomst meer koud dan je op basis van de strakke spanningsboog zou wensen. Riccardo Scamarcio (‘John Wick: Chapter 2’) geeft deze berekenende zakenman goed vorm, en ook Miriam Leone (Laura) is goed gecast. Fijne rol ook voor Maria Paiato, als de vasthoudende advocate. Sommige plotelementen zijn wat onwaarschijnlijk, maar kun je je daarbij neerleggen, dan biedt ‘Il testimone invisibile’ een aardig raadspelletje.

Bioscooprelease: 9 januari 2020
DVD-release_ 13 april 2020