Ilo Ilo (2013)

Regie: Anthony Chen | 99 minuten | drama | Acteurs: Yeo Yann Yann, Chen Tianwen, Angeli Bayani, Koh Jia Ler, Peter Wee

De jonge Singaporees Anthony Chen kreeg het filmvak al vroeg in de vingers. Nog voor hij de volwassen leeftijd bereikte, studeerde hij al aan de Film- en Mediaschool en op zijn 23ste werd zijn korte film ‘Ah Ma’ al genomineerd voor een Gouden Palm. Daaropvolgende shorts ‘Haze’ en ‘G-23’ vielen ook internationaal in de prijzen, maar na de release van zijn speelfilmdebuut ‘Ilo Ilo’ moest hij echt op zoek naar een grotere prijzenkast.

‘Ilo Ilo’ verwijst naar de Filipijnse provincie waar Anthony’s eigen au-pair in de jaren tachtig vandaan kwam. Zijn Auntie Terry maakte acht jaar lang deel uit van zijn leven, maar ondanks dat ze het gezin Chen al verliet toen Anthony twaalf was, heeft haar aanwezigheid meer indruk gemaakt dan hij voor mogelijk hield. In ‘Ilo Ilo’ verwerkt hij zijn kindertijd op een herkenbare, gevoelige manier.

Singapore, de jaren negentig. Tamagotchi’s, vaste telefoonaansluitingen, bloemenjurkjes met grote kragen, oversized t-shirts en het begin van de financiële crisis. De hoogzwangere moeder van het gezin Lim heeft de grootst mogelijke moeite om het huishouden draaiend te houden. Om de haverklap wordt ze op haar werk gebeld als probleemkind Jialer van tien weer eens iets uitgevreten heeft op school. De komst van een Filippijnse au-pair, Teresa (“noem me maar Terry”) zet de verhoudingen in het gezin op scherp.

Aanvankelijk moet Jialer helemaal niets van Terry hebben. Het snertjoch is brutaal, manipulatief en weet het zelfs zo ver te schoppen dat Terry gearresteerd wordt voor diefstal. Desondanks houdt Terry hem het hand boven de hoofd, maar wél laat ze hem weten waar het op staat. Langzaam verdient ze zijn respect en groeien de twee dichter naar elkaar toe. Die ontwikkeling zorgt ervoor dat de moeder, jaloers op het schijnbare gemak waarmee Terry met Jialer omgaat, zich steeds meer als een bitch opstelt naar de au-pair. Ondertussen heeft vader als kostwinner zo zijn eigen sores.

De onderlinge relaties in het verhaal en de groei daarin en de invloed van de veranderende maatschappij op het gezinsleven zijn door Chen geloofwaardig beschreven in het vernuftige scenario. De situaties zullen op zijn minst herkenbaar zijn, maar het verhaal wordt nooit voorspelbaar, mede dankzij de genuanceerde acteerprestaties. De personages voelen levensecht en soms heb je het idee dat je naar een documentaire kijkt in plaats van een intiem en fictief familieportret, dat non-stop blijft fascineren. ‘Ilo Ilo’ is een schitterend vormgegeven debuut, waarmee Anthony Chen meer dan verdiend de Gouden Camera in ontvangst mocht nemen. Een filmmaker om in de gaten te houden!

Bioscooprelease: 18 juni 2015
DVD-release: 20 oktober 2015